نمایندگی هوآوی

نمایندگی هوآوی

ساخت وبلاگ

امکانات وب

تاريخچه توليد و استفاده از پيچ و مهره

 

پيچ و مهره از ساليان دور تا به امروز يكي از مهم ترين اختراعات بشر محسوب مي شود كه كاربردهاي بسيار فراواني در اكثر وسايل روزمره ما دارد. اما آيا درباره تاريخچه توليد پيچ و مهره تاكنون چيزي شنيده ايد؟ ما در اين مقاله قصد داريم شما را با تاريخچه توليد پيچ و مهره و همچنين مواردي كه در گذشته از اين وسيله استفاده مي شد آشنا سازيم.

پيچ و مهره از ديرباز تاكنون نقش اساسي در زندگي انسان ها داشته است كه توليد اين وسيله سبب سهولت زندگي با ساخت انواع وسايل شده است. اين وسيله به ظاهر ساده كه ممكن است خيلي افراد به سادگي از آن بگذرند جز پر مصرف ترين وسايل در زندگي هر شخصي مي باشد. از ساخت صندلي و ميز تا استفاده از پيچ و مهره در صنايع خودروسازي و يا ساير صنايع از پيچ و مهره استفاده زيادي مي شود. اما تاريخچه توليد پيچ و مهره از كجا آغاز شده است؟

پيچ ام دي اف

تاريخچه توليد پيچ و مهره

به گواه تاريخ نويسان توليد پيچ و مهره به ساليان بسيار قديم برمي گردد. با توجه به نظريات اين افراد پيچ و مهره براي اولين با توسط يونانيان باستان اختراع شد اما با پيچ و مهره امروزي تفاوت هاي بسياري داشت. بعضي ديگر از مورخان نظريه ديگري مبني بر توليد پيچ و مهره دارند و مي گويند كه اولين بار اين وسيله در دوره هلني ها اختراع گرديده است.

در نظريات امروزي كه تحقيقات بسياري بر روي آن صورت گرفته است نشان مي دهد كه اولين بار اختراع پيچ و مهره به وسيله مخترعي به نام ارشميدس كه اهل كشور يونان بوده است  وب ه نام پيچ ام دي اف ساخته شده است. همانطور كه گفته شد توليد پيچ و مهره در آن دوره تفاوت بسيار زيادي با پيچ و مهره هاي امروزي دارد.

ارشميدس در آن زمان دستگاهي كه به نوعي همانند پمپ امروزي براي جا به جا كردن آب بوده است اختراع نمود كه بسيار مشابه با پيچ هاي امروزي مي باشد و بدين صورت است كه مخترع اصلي پيچ و مهره را اين فرد مي نامند. اما اولين با فردي به نام "آرشيتاس" كه رياضي داني اهل كشور يونان بود براي اولين بار وسيله اي براي محكم كردن دو يا چند وسيله در كنار هم اختراع نمود كه كاربرد پيچ و مهره امروزي را دارد.

پيچ ها در روزگاري كه استفاده از فلزات مقدور نبود از جنس چوب ساخته مي شد و كاربرد هايي نظير گرفته روغن از دانه ها و يا استفاده از آن ها در كارخانه هاي شراب سازي و ... بود. در اروپا قبل از ورود به قرن پانزدهم بر اساس مطالعات صورت گرفته از پيچ و مهره فلزي استفاده شده است. علاوه بر اين نمونه هايي از پيچ هايي كه به صورت چرخشي هستند در قرون وسطي يافت شده است. اما به جز پيچ وسايلي نظير مهره ، انواع چفت و بست ها و يا زبانه ها و ساير وسايل كمكي جهت اتصال با شكل ها مختلفي پيش از استفاده از پيچ هاي چرخشي مورد استفاده قرار مي گرفتند.

اولين پيشرفت ها در توليد و استفاده انبوه از پيچ و مهره در دهه 1760 و 1770 رخ داد. پيچ و مهره در آن زمان بيش از پيش در صنايع چوبي مورد استفاده قرار گرفت تا كاربرد دو چنداني نسبت به گذشته داشته باشند. علاوه بر اين استفاده از پيچ و مهره فلزي در كنار صنايع چوبي در اين دوره در صنايع ماشين آلات صنعتي مورد توجه و استفاده زيادي قرار گرفت. نقطه عطف توليد پيچ و مهره در تيراژ زياد درست در همين دوره آغاز گرديد.

تاريخچه توليد پيچ و مهره

توليد پيچ و مهره در سال 1760 به وسيله برادران وايت كه اهل انگلستان بودند با تاسيس كارخانه اي به همين منظور شروع به كار كرد اما طولي نكشيد كه كارخانه تاسيس شده آن ها با شكست رو به رو گرديد و در حدود 20 سال بعد و در سال 1780 فردي مجددا كسب و كار اين برادران را رونق بخشيد و با در اختيار گرفتن كارخانه ، با تعداد 30 كارگر چيزي در حدود 16000 پيچ در روز را توليد كرد كه در آن زمان اين ميزان توليد پيچ و مهره كم نظير بود.

پيش از آن كه كارخانه توليد پيچ و مهره برادران رايت مجددا مسير رو به رشد خود را طي نمايد در سال 1777 فردي به نام "جسي رامزدن" اهل كشور انگلستان كه حرفه ي آن ساخت ابزار بود دستگاهي براي توليد پيچ و مهره و پيچ نوك مته اختراع كرد كه به وسيله آن مشكل بريدن فلزات جهت توليد پيچ و مهره را حل نمود و به عنوان اولين فرد توليد كننده دستگاه تراشكاري فلزات شناخته شد. البه برخي تاريخ نويسان نيز بر اين معتقد هستند كه "بس سان" فرانسوي العصل براي نخستين بار در سال 1568 ميلادي ماشين توليد پيچ و مهره را اختراع نمود.

تاريخچه روند توليد انواع مدل هاي پيچ و مهره

با افزايش توليد پيچ و مهره مهم ترين مسئله اي كه بسياري افراد با آن مواجه بودند انواع مدل هاي آن ها و كاربرد پيچ و مهره در مكان هاي مختلف بود. اين موضوع پس از توليد انبوه پيچ و مهره به يك موضوع مهم در مخترعين مبدل شد به طوري كه يكسان سازي فرم انواع پيچ و مهره همزمان با توليد انبوه آغاز گرديد.

در قرن نوزدهم كار بر روي يكسان سازي فرم پيچ و مهره بر مراحل نهايي خود رسيد. اين اتفاق همزمان با توليد انبوه پيچ و مهره كه به واسطه آن قيمت پيچ و مهره كاهش يافت آغاز گرديد. پيچ هاي پيچ گوشتي خور كه امروزه مورد استفاده قرار مي گيرد و يا پيچ شش گوش ( توليد شده در سال 1911 ميلادي) و پيچ سر مربعي جز مهم ترين و پر استفاده ترين پيچ هاي توليد شده در آن زمان بودند. اين پيچ ها با ارتقا دستگاه هاي تراشكاري در قرن نوزدهم به توليد انبوه مي رسيدند و متقاضيان زيادي داشتند.

پيچ آلن براي اولين بار در سال ميلادي1908 توسط مخترعي به نام "رابرتسون" كه اصالت كانادايي داشت اختراع گرديد. همچنين پيچ چهار سو كه جز پر مصرف ترين پيچ ها در دنياي امروزي محسوب مي شود و يكي از  پر مخاطب ترين آن ها پيچ بكسي است در سال 1930 به وسيله مخترعي به نام "هنري فليپ" ساخته و به توليد انبوه رسيد. اما يكسان سازي و قوانين ISO و DIN كه به استاندارد هاي توليد پيچ و مهره معروف هستند يكي از مهم ترين فرآيند هايي بود كه در توليد پيچ و مهره در سال هاي 1919 و 1940 ميلادي صورت گرفت.

در كشور آلمان در سال 1919 براي اولين بار قوانين استاندارد جهت يكسان سازي توليد پيچ ومهره به وجود آمد كه به DIN معروف مي باشد.سالياني بعد و در سال 1940 استانداردي به نام ISO براي توليد پيچ و مهره معرفي و تعريف گرديد كه اين استاندارد در سال 1948 توسط كشورهاي انگلستان ، آمريكا و كانادا تكميل گرديد.

مقالات رتبط:

seoman.blogside.ir

نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 174 تاريخ : چهارشنبه 24 فروردين 1401 ساعت: 18:51

تفنگ ميخكوب آهن

 

از زمان هاي بسيار دور تا همين امروز، انواع ميخ كاربرد فراواني داشته اند. پيشرفت علم و تكنولوژي در طي اين ساليان دراز باعث شده تا شاهد توليد انواع جديد ميخ باشيم. اين محصولات جديد مي توانند براي ما مزاياي زيادي را به همراه داشته باشند. تفنگ ميخكوب آهن يكي از اين محصولات جديد است.

تفنگ ميخكوب به استفاده كنندگان خود اجازه مي دهد تا انواع اتصالات را روي سطوح مختلف به راحتي انجام دهند. البته براي كار بر روي آهن بايد سراغ تفنگ ميخكوب آهن برويد. در ادامه اين مطلب از سايت قصد داريم توضيحات بيشتري را در اين زمينه ارائه دهيم و نحوه كار تفنگ ميخكوب آهن، انواع اين محصولات و ساير موارد مربوط به آنها را با هم مرور كنيم.

آشنايي با تفنگ ميخكوب آهن

تفنگ ميخكوب آهن يكي از بهترين ابزارهاي كاربردي براي شرايطي است كه نياز به ميخ كاري روي سطوح آهني را داريد. با استفاده از اين ابزار به شما اجازه مي دهد تا با سرعت بسيار بيشتري بتوانيد روند ميخ كاري پيچ ام دي اف يا انجام اتصالات گونان را انجام دهيد. اين محصولات داراي بخش هاي مختلفي هستند كه هر كدام از آنها در شرايط كاري، عملكرد خاص خود را دارند.

شناخت هر كدام از اين قسمت ها و وظايفي كه برعهده دارند اجازه مي دهد تا به شكل دقيق تري روند كاري تفنگ ميخكوب را درك كنيد. مي توان گفت اصلي ترين اين بخش ها، ميخ و چاشني تفنگ ميخكوب هستند كه حتما توضيحاتي را در خصوص آنها نيز با شما در ميان خواهيم گذاشت.

تفنگ ميخكوب آهن چگونه كار مي كند؟

روند كار تفنگ ميخكوب تا حد بسياري زيادي به تفنگ هاي معمولي شباهت دارد. زمان كه تفنگ ميخكوب آهن را روي سطح فلزي مورد نظر خود مي گذاريد و ماشه آن را فشار مي دهيد، يك سنبه به بخش انتهايي چاشني برخورد مي كند. همين باعث ايجاد انفجاري خواهد شد كه ميخ را به سمت بيرون پرتاب مي كند. پس قدرت سوراخ كنندگي ميخ تا حد زيادي به نوع چاشني و قدرت انفجار آن بستگي دارد.

براي انجام ميخ كاري روي آهن علاوه بر اين بايد در نظر داشته باشيد كه سراغ ميخ و چاشني مخصوص اين كار برويد. چرا كه نمونه هاي ديگر ميخ و چاشني مورد استفاده براي بتن، قابليت فرو رفتن در تمامي سطوح آهني را ندارند. اين موضوع علاوه بر اين كه روند كار را با مشكل مواجه خواهد كرد و تاثير منفي روي نتيجه نهايي دارد؛ باعث آسيب ديدن تفنگ ميخكوب نيز خواهد شد.

آشنايي با بخش هاي مختلف تفنگ ميخكوب آهن

تفنگ ميخكوب آهن از آنجايي كه در شرايط كاري دشواري قرار دارد، بايد به گونه اي طراحي و توليد گردد كه توانايي تحمل فشار، ضربه و انفجار را از خود نشان دهد. اولين و مهمترين بخش يك تفنگ ميخكوب آهن در زمان كار، چاشني است. چاشني هاي تفنگ ميخكوب تا حد زيادي به چاشني هاي تفنگ جنگي شبيه هستند. اما با غلافي متفاوت در اختيار شما قرار مي گيرند و از طرفي گلوله اي در كار نيست. كاليبر اين محصولات 22 مي باشد و از همين رو داراي قطر 5.6 ميليمتر هستند.

وقتي دست خود را روي ماشه تفنگ ميخكوب قرار داده و آن را فشار مي دهيد، يك پين (سنبه) به بخش انتهايي چاشني كه پرايمر نام دارد ضربه مي زند. همين ضربه تامين كننده نيروي اوليه براي انفجار مي باشد. بعد از انفجار گاز ناشي از آن نياز به انبساط دارد و از همين رو مي تواند پيستون را توسط پيچ نوك مته به حركت در بياورد. پيستون نيز قدرت انفجار را به ميخ انتقال داده و با فشار زيادي آنها از دستگاه به سمت بيرون پرتاب مي كند.

البته اين قسمت ها را صرفا مي توان قسمت هاي عملياتي ناميد. بقيه بخش ها مانند دسته، سيستم ماشه، نازل هدايت كننده ميخ و… نيز تاثير زيادي روي عملكرد نهايي تفنگ ميخكوب آهن خواهند داشت. البته بسته به نوع تفنگ ميخكوب، بخش هاي مختلف آن متفاوت خواهد بود. پس براي درك بهتر قسمت هاي تشكيل دهنده اين محصولات، بايد به نمونه هاي مختلف آنها بيشتر آشنا شويد. به همين دليل در ادامه نگاهي به انواع اين تجهيزات مي اندازيم.

آشنايي با انواع تفنگ ميخكوب آهن

در يك دسته بندي كلي انواع مختلف تفنگ ميخكوب را بر اساس نيروي محركه آنها مي توان در گروه هاي متفاوتي قرار داد. يكي از پركاربردترين نمونه هاي تفنگ ميخكوب آهن، تفنگ ميخكوب داراي ميخ و چاشني است كه نيروي محركه خود را از ماده منفجره درون چاشني به دست مي آورد. نمونه ديگري از اين محصولات كه آنها نيز كاربرد فراواني دارند ميخكوب بادي ميباشد. اما نبايد اين نكته مهم را فراموش كنيد كه انواع ميخكوب بادي معمولاً از قدرت كافي براي انجام اتصالات گوناگون روي آهن برخوردار نيستند.

نمونه هاي برقي تفنگ ميخكوب نيز قدرت مورد نياز براي پرتاب مي شود با استفاده از الكتريسيته و برق شهري تامين مي كنند. اما در اين دسته بندي ها جديدترين نمونه اين محصولات، ميخكوب شارژي است كه وظيفه فعال سازي چاشني در آن بر عهده باتري مي باشد و از طريق يك جرقه، گاز درون محفظه مخصوص منفجر شده و نيروي لازم براي پرتاب ميخ را تامين ميكند. البته بايد در نظر داشته باشيد كه بسياري از افراد فعال در صنايع مختلف ترجيح مي دهند تا از تفنگ ميخكوب قابل استفاده به همراه ميخ و چاشني روند ميخ كاري بر روي آهن را انجام دهند.

آشنايي با انواع ميخ

نوع ميخ استفاده شده بر روي تفنگ ميخكوب براي اتصالات آهني اهميت بسيار زيادي دارد. امروزه به طور كلي بر روي اين تجهيزات دو نوع ميخ خاص مورد استفاده قرار مي گيرند كه پيچ بكسي شده و ميخ نفوذي مي باشند. در ادامه توضيحات بيشتري را در خصوص اين دو محصول ارائه خواهيم داد:

ميخ رزوه شده

ميخ هاي رزوه شده معمولاً داراي دو قسمت اند كه عبارت است از يك قسمت صاف و يك قسمت رزوه شده؛ بخش صاف اين ميخ داخل سطح آهني نفوذ خواهد كرد و بعد از انجام اتصالات به چشم نخواهد آمد. قسمت رزوه شده آن نيز بعد از اتصال براي شما قابل رويت است و وجود رزوه ها باعث مي شود تا بتوانيد سازه هاي مختلف را بر روي آن پيچ كنيد.

ميخ نفوذي

ميخ نفوذي داراي ساختار ساده تري است و شباهت زيادي به ميخ هاي معمولي دارد. اين ميخواد داراي كلاهكي هستند كه قطر آن بين ۱.۴ تا ۳.۸ اينچي مي باشد. در بسياري از موارد مي بينيم كه براي انجام اتصالات به شيوه موثر تر از واشرهاي پلاستيكي به همراه ميخ ها استفاده مي شود.

 مقالات مرتبط:

samsung-repair.takblog.net

نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 117 تاريخ : چهارشنبه 24 فروردين 1401 ساعت: 18:50

تفاوت پمپ پنتاكس، وكيوم و لجنكش

پمپ پنتاكس از محبوبيت و شهرت خوبي برخوردار است. شركت ايتاليايي پنتاكس از سال 1990 شروع به توليد انواع پمپ نموده است. اين شركت با به كار گيري افراد متخصص و توانا و بهره گيري از علم و فناوري پمپ هايي با كيفيت بالا و ماندگاري خوبي توليد مي كند. علت اصلي محبوبيت اين برند كم مصرف بودن پمپ هاي حاصل توليد خود مي باشد.

امروزه با پيشرفت جمعيت و مشكلات خانه ها نيز براي تامين آب مورد نياز با مشكل مواجه شده اند و پمپ آب تنها راه حل مناسب براي رفع اين مشكل مي باشد. شركت پنتاكس انواع مختلفي از پمپ هاي آب خانگي را توليد و روانه بازار نموده كه شناخت هر يك كاربر را به انتخاب درست و مناسب نزديك مي كند. در اين قسمت به معرفي اجمالي برخي از اين محصولات مي پردازيم.

ترمز الكتروموتور

انواع پمپ پنتاكس

پمپ آب خانگي مدل PM : اين مدل اداراي 3 زير مجموعه است مدلهاي 45 ، 80 و 90 كه تفاوت هر يك از اين مدل ها در ميزان دبي، دماي مايع و مقدار توان آنها مي باشد.

پمپ آب خانگي مدل CAM : اين مدل از پمپ از سري خودمكش مي باشد كه ميزان دبي آن تا 8/4 متر مكعب مي باشد و دماي سيال را تا 50 درجه سانتي گراد و به دو مدل تك فاز و سه فاز موجود مي باشد

پمپ آب مدل AP : اين مدل نيز خودمكش با اجكتور خارجي 2 به 4 اينچ مي باشد.

پمپ آب مدل MD ، پمپ مدل CAB و …

مزاياي پمپ هاي پنتاكس

همانطور كه قبل تر مطرح شد پمپ هاي پنتاكس از كيفيت بالايي برخوردار هستند و علاوه بر كيفيت قيمتي اقتصادي و مقرون به صرفه دارند.

پنتاكس با استفاده از فناوري كوپله موجب شده است پمپ ها بي صدا عمل كنند و همينطور با بهره گيري از استانداردهاي BSEN 12890 و BSEN 8062 كه براي ريخته گري و توليد قالب و قطعات مختلف پمپ در آب مي باشد از محبوب ترين توليد كنندگان دنيا شود. همه مدل هاي پمپ هاي پنتاكس در كشور ايتاليا توليد مي شود.

يكي از مشخصات اين پمپ ها درج واژه T مي باشد كه نمايانگر 3 فاز بودن پمپ مي باشد و عدد بعد از آن 01 يا هر عدد ديگر نوع فلز به كار رفته را نشان مي دهدبه طور مثال 01 نشان دهنده برنز و 00 نشان دهنده فلز باكاليت مي باشد.

متاسفانه بسياري از فرصت طلبان پمپ تقلبي با نشان پنتاكس توليد و در بازار عرضه كرده اند كه تشخيص اين پمپ هاي تقلبي از اصل آن كاري بسيار دشوار مي باشد از اين رو از متقاضيان اين برند تقاضا مي شود محصول مورد نظر را از نمايندگي رسمي خريداري كنند و به اين نكته توجه داشته باشند كه پمپ پنتاكس اصل داراي ليبل ، نام كشور سازنده، شماره سريال محصول و نام مدل مي باشد.

پنتاكس پمپ هاي خود را براي سيستم هاي آتش نشاني، استخر، انتقال مواد شيميايي و نفتي، جهت استفاده در سيركوله آب گرم و تصفيه آب و … توليد كرده است.

پمپ لجن كش

پمپ لجن كش از دسته پمپ هاي كف كش بوده كه وظيفه بالا كشيدن ذرات و املاح معلق از كف چاه و فاضلاب يا اصطلاحا لجن را در صنايع گوناگون و در حوزه خانگي داراست .

جنس بدنه و قطعات داخلي لجن كش ها با توجه به نوع كاربرد آنها و شرايط كاري و تركيبات شيميايي لجن ها متفاوت است و بسته به نوع و شرايط استفاده از جنس هايي مانند چدن، برنز و استيل ساخته مي شودكه هميشه همراه خود ترمز الكتروموتور را دارا ميباشند.

پمپ هاي لجن كش نيز همانند پمپ شناور به شكل تك فاز يا سه فاز بر اساس نوع نياز ساخته مي شوند.

در فاضلاب هاي موجود امكان وجود ذرات معلق، خاك يا حتي ذرات جامد مي باشد. پمپ هاي لجن كش توانايي پمپاژ كردن اين ذرات موج در مايعات را دارد حتي برخي از سازندگان بر روي پروانه هاي لجن كش خود خرد كننده ذرات را قرار داده اند.

امروزه در بازار پمپ هاي لجن كش سيار و قابل حمل و هم پمپ هاي ثابت موجود است.

بر اساس نوع كاري كه اين مدل از پمپ ها انجام مي دهند دماي پمپ خيلي زود بالا مي رود براي پايين آوردن دماي پمپ با استفاده از روغن يا آب عمل خنك كردن پمپ صورت مي گيرد.

انواع پمپ لجن كش

اين لجن كش ها داراي تكنولوژي حفاظت از آب و گرد و خاك استادارد IP68 مي باشد و با اين تكنولوژي مي توانند در مايعات و سيال كاملا معلق باشند. اين معلق بودن در آب و عبور مايعات از اطراف موتور باعث خنك شدن موتور مي شود و در نتيجه در سالم ماندن پمپ بسيار موثر است.

لجن كش عمودي

اين نوع از لجن كش ها به شكل غوطه ور در داخل مايع قرار دارد و موتور آن خارج از مايع و در يك ارتفاع مناسب و با فاصله از پمپ قرار دارد كه به وسيله كوپلينگ به هم متصل مي شود در اين مدل موتور به راحتي از پمپ جدا مي شود.

چند نوع ديگر مطرح لجن كش

  • لجن كش فلوتر دار
  • لجن كش بادي
  • لجن كش ضد انفجار
  • لجن كش خازن داخل
  • لجن كش خازن بيرون

كاربرد هاي پمپ لجن كش در صنايع مختلف

كاربرد اصلي پمپ هاي لجن كش از دهه 60 ميلادي به علت نظافت آب انبار ها و ريل هاي قطار و فاضلاب شهري براي رفع خطرات و كثيفي هاي به جا مانده رايج گرديد.

اين دسته از پمپ ها در نيروگاه ها ، در صنعت ساختمان سازي ، چاه آب، انواعي از فاضلاب ها، در زهكشي و آبياري و صنعت كشاورزي، در صنعت كاغذ سازي ، در استخر هاي پرورش ماهي و ميگو ، در صنعت چرم سازي، در كشتار گاه ها و … كاربرد دارند.

برندهاي معتبر لجن كش

از برند هاي برتر و معتبر  پمپ لجن كش موجود در ايران مي توان به مواردي اشاره كرد مانند لجن كش پنتاكس كه برندي است ساخت كشور ايتاليا و داراي دوام و عمر طولاني كه ابعادش نسبتا كوچكتر از ساير برند هاست است و به همين دليل در مصرف برق صرفه جويي مي كند.

لجن كش ابارا برندي از كشور ايران است كه از سال 1380 توليد پمپ هاي لجن كش خود را آغاز نموده است كه بدليل كيفيت خوب و خدمات پس از فروش مناسب توانسته است ضمن بهره مندي از رضايت مشتريان داخلي ، محصولات خود را به خارج از كشور نيز صادر نمايد،

لجن كش لورا،  لجن كش داب، لجن كش استريم  و …. كه اين چند برند از برند هاي مطرح در بازار ايران مي باشد.

اجزاي پمپ وكيوم بر اساس نوع و مدل پمپ مي تواند متفاوت باشد براي عمل وكيوم پمپ ها نيازمند اجزاي مختلفي هستند كه در اين مقاله به معرفي آنها مي پردازيم

در پمپ وكيوم وظيفه مشترك اجزاي مختلف جهت ايجاد خلا و خارج كردن گاز اضافي از مجموعه مورد نظر  مي باشد.

به طور كلي پمپ هاي وكيوم را از نظر ساختار و كاربرد به دو دسته عمده تقسيم مي كنند: پمپ وكيوم آبي و پمپ وكيوم روغني كه در ادامه به توضيح اجزاي هر كدام از اين پمپ هاي وكيوم پرداخته مي شود.

اجزاي پمپ وكيوم آبي

همانطور كه از نام اين پمپ مشخص است آب براي ايجاد خلا بسيار موثر است و براي پايين آمدن دماي موتور پمپ از آب استفاده مي شود.

اجزاي پمپ وكيوم آبي شامل محفظه اي براي سيلندر، يك عدد پروانه كه به موتور مستقيم متصل است كه باعث چرخش مايع به صورت حلقه اي مي شود و تكميل كننده فرآيند خلا سازي نيز مي باشد ، اين پمپ شامل دو دريچه يكي ورودي به پمپ كه آب از همين دريچه به اضافه هوا وارد مي شود و يكي دريچه خروجي كه در سمت ديگر پمپ قرار دارد و هوا را به سمت بيرون هدايت مي كند.

پمپ هاي وكيوم آبي را از جهت كوپلينگ هم به سه دسته تقسيم مي كنند: End close ، مگنت كوپلينگ ، كوپله همراه كوپلينگ و تسمه

قطعات وكيوم روغني

به طور كلي در اين نوع از پمپ هاي خلا براي كاهش دماي موتور پمپ از روغن استفاده مي شود. اين پمپ ها به دو دسته تك مرحله اي و دو مرحله اي تقسيم مي شوند. در پمپ هاي تك مرحله اي زماني كه جريان برق متوقف مي شود عمل توليد خلا هم متوقف مي شود ولي در پمپ هاي دو مرحله اي با متوقف نمودن جريان برق تا مدتي بعد از قطع برق عمليات توليد خلا و مكش ادامه دارد.

اين نوع از پمپ ها از سيلندر، محفظه اي براي مكش، روتور، پره هايي براي وكيوم پره هاي موجود در اين نوع از پمپ ها به شكل لوبيايي هستند كه در خلاف جهت هم حركت مي كنند و استاتور تشكيل شده است كه براي صنايع بهترين انتخاب مي باشد.

در هر نوع از پمپ هاي وكيوم قطعه پره چرخنده از اجزاي اصلي پمپ مي باشد كه  4 عمل را بر عهده دارد.

عمل انبساط در اين مرحله در قسمت ورودي موجب ايجاد مرحله مكش مي شود.

مرحله تجزيه در اين قسمت ورودي پمپ بسته مي شود.

 مقالات مرتبط:

seotech1.blogsky.com

نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 155 تاريخ : چهارشنبه 24 فروردين 1401 ساعت: 18:50

فواید و مضرات پتاسیم هیدروکسید
فواید و مضرات پتاسیم هیدروکسید در این مقاله به طور خلاصه گفته شده است‌ هر چند فواید این ماده بیشتر از مضرات آن است. پتاسیم هیدروکسید در بخش های تولیدی، صنعتی، پزشکی و شیمیایی کاربردهای متفاوت دارد. صنایع از پتاسیم هیدروکسید به عنوان یک محلول الکترولیتی برای باتری های آبکاری و قلیایی استفاده می کنند. آفت کش های حاوی پتاسیم در بین باغبانانی که می خواهند از شر آفات خلاص شوند، به طور فزاینده ای محبوب شده است. در زمینه پزشکی از فواید پتاسیم هیدروکسید این است که در درمان زگیل گرفته تا آماده سازی های شیمیایی استفاده می شود. این ماده به طور گسترده ای در صنایع غذایی به عنوان غلظت دهنده مواد غذایی، تثبیت کننده و کنترل کننده مواد غذایی کاربرد دارد. در ساخت و پردازش کاکائو، شکلات و مواردی که از رنگ آمیزی کارامل استفاده می کنند، نقش اساسی دارد. خنثی کردن پتاسیم هیدروکسید با موادی مانند اسید سیتریک، کاربردهای فراوانی در پی دارد. از جمله  ترکیب حاصل از آن در صنایع مختلف از صنایع غذایی و آشامیدنی گرفته تا صنایع پزشکی و تولید محصولات کودک.
محصول فوق به صورت پودر جامد سفید رنگ در بازار موجود می باشد. این ماده یکی از ترکیباتی است که مردم عام به آن خاکستر می گویند. محلول پتاس مانند سود (NaOH) به شدت قلیایی است این محصول می تواند با اسید های متفاوت واکنش دهد و نمک های متفاوتی از پتاسیم به وجود آورد.
تولید هیدروکسید پتاسیم نیز به روش کلرالکالی انجام می شود با این تفاوت که ماده ی اولیه ی مورد الکترولیز به جای سدیم کلرید، KCl است. با الکترولیز محلول پتاسیم کلرید طبق واکنش زیر می توان به تولید صنعتی پتاس پرداخت:

پتاس

یکی از مهم ترین کاربرد های این ترکیب، استفاده از آن به عنوان کود شیمیایی می باشد. گیاهان برای سالم بودن نیاز به 3 ماده ی مغذی از جمله پتاس، نیتروژن و فسفر دارند، این 3 ماده در خاک نسبت به دیگر عناصر ضروری جهت رشد گیاه بسیار کم وجود دارند در نتیجه به صورت کودهایی به عنوان تغذیه کننده ی خاک برای رشد گیاه به صورت تنها و یا هر سه با هم (کود مکمل یا NPK) مورد استفاده قرار می گیرند.
مزایای فروش هیدروکسید پتاسیم صنعتی یا پتاسیم هیدروکسید به عنوان کود در رشد و نمو گیاه و سلامت انسان
 با توجه به آنکه کودهای حاوی هیدروکسید پتاسیم به نسبت سایر کودهای موجود در بازار در دسترس تر و مقرون به صرفه تر می باشد، استفاده از آن برای محصولاتی همچون ذرت، چغندر و سایر محصولات کشاورزی از اهمیتی ویژه ای برخوردار می باشد. از دیگر نکات قابل توجه این ماده در کود ها تبدیل آن به سولفات و نیترات پتاسیم می باشد. درمواقعی که یون کلر برای گیاه مضر باشد، از اشکال مختلف کود هیدورکسید پتاسیم از جمله سولفات پتاسیم و نیترات پتاسیم استفاده می گردد.
استفاده از این ماده در کودها باعث ورود پتاسیم به گیاهان، برگ ها و میوه های آنها می گردد و با مصرف این محصولات توسط انسان علاوه بر تامین نیاز بدن انسان به پتاسیم، با دفع آن به طبیعت مجدداً پتاسیم به چرخه طبیعت بازگشت و مصرف می گردد. وجود هیدروکسید پتاسیم در کودها علاوه بر آنکه برای گیاهان موثر واقع می باشد، در بدن انسان نیز موجوب تنظیم ضربان قلب، اکسیژن رسانی به مغز، کاهش فشار های روحی و قند خون نیز می گردد. از دیگر منابع سرشار از پتاس می توان به موز، اسفناج، تخمه آفتاب گردان و سایر مرکبات اشاره کرد.

واکنش با مواد آلی

KOH مانند NaOH به عنوان یک منبع –OH  عمل میکند که به پیوند های قطبی هم در مواد معدنی و هم در مواد
آلی حمله میکند که استرهای آبی KOH صابون تولید میکند؛
KOH + RCOOR’ → RCOOK + R’OH
R یک زنجیره بلند است که این محصول را صابون پتاسیم می نامند، این واکنش در تماس با چربی، سریعا به صابون و گلیسرول تبدیل می شود

واکنش با مواد غیر الی

KOH برای تکمیل واکنش درمقابل اسیدها، به اکسیدها حمله می کنند. به طور مثال KOH برای تولید بی کربنات با کربن دی اکسید واکنش می دهد.

کاربردها و موارد استفاده

این محصول در صنایع غذایی به طور مستقیم و به جهت حفظ کیفیت و کنترل PH استفاده می شود،در صنایع آرایشی و بهداشتی از غلظت مناسب آن برای لایه برداری و از بین بردن موهای زائد استفاده می شود.در جانور شناسی برای تجزیه و از بین بردن بافت های نرم نمونه های جانوری استفاده می شود
نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 175 تاريخ : يکشنبه 21 فروردين 1401 ساعت: 17:01

اثرات هیستوپاتولوژیک سدیم متا بی سولفیت بر بافت و هورمون های تیروئیدی
سدیم متابی‌سولفیت یک ترکیب غیر آلی با فرمول شیمیایی Na۲S۲O۵ است.این ماده عموما دارای ظاهری کریستالی به رنگ سفید یا زرد کمرنگ است و در دمای بالای 120 °C تجزیه می گردد. سدیم متابی سولفایت به راحتی در آب حل می شوند و در ترکیب با آب باعث جذب اکسیژن موجود در آب و آزاد شدن گاز دی اکسید گوگرد (SO2) می گردد که باعث ایجاد بوی نامطبوعی می شود. در محلولهای آبی به شکل سدیم بی سولفیت است.از این ترکیب اکثراً به عنوان یک عامل ضد عفونی‌کننده، آنتی اکسیدان و نگهدارنده استفاده می‌شود.

حذف کلرآب با متا بی سولفیت

وجود کلر در آب خوراک ممبران ها باعث آسیب شدید ممبران RO می گردد.
SMBS یک عامل احيا كننده است كه بطور معمول در سيستم های پيش تصفيه مورد استفاده قرار ميگيرد.
برای حذف کلر آزاد موجود در آب خام، قبل از ورودی دستگاه اسمز معکوس RO از محلول SMBS استفاده میشود.شکل رایج این ماده به صورت گرانول می باشد.
همچنین متا بی سولفیت سدیم جهت تمیز کردن غشاهای اسمز معکوس (ممبران ها) در دستگاه آب شیرین کن استفاده می گردد.
از این محصول برای حفاظت از ممبرانها در برابر آلودگی های میکروبی و مواد اکسید کننده در مواقعی که دستگاه زمان طولانی خاموش است، نیز استفاده می شود.

لزوم استفاده از متا بی سولفیت سدیم در دستگاه آب شیرین کن

ممبران دستگاه آب شیرین کن RO یک غشای پلی آمید است.
غشاهای پلی آميدی نسبت به میزان هر چند اندک اکسید کننده ها حساس و آسیب پذیر هستند.
مواد اکسید کننده وقتی وارد غشای RO میشوند با آن واکنش داده و در نتیجه باعث از بین رفتن آن میشوند. کلر و اوزن اکسید کننده های بسیار قوی هستند.
حتي غلظت ناچيز کلر آزاد در آب خام مي‌تواند موجب تجزیه غشای پلی آميدی ممبران شود.

کاربرد های سدیم متا بی سولفیت

در صنایع غذایی بعنوان نگهدارنده و جلوگیری کننده از فساد مواد غذایی به کار می رود.
متا بی سولفیت سدیم جهت حذف کلر اضافی در آب آشامیدنی مودر استفاده قرار میگیرد.
جهت تمیز کردن غشاهای اسمز معکوس آب آشامیدنی در سیستم‌های آب شیرین کن مورد استفاده قرار می گیرد.
این ماده در صنعت ساخت کاغذ و نساجی نیز کاربرد دارد. این ماده با قدرت کلر زدایی، موجب سفید شدن کاغذ ،کتان،پارچه و… میشود و علاوه بر بهبود کیفیت پارچه ها موجب جلوگیری از برق زدگی آن ها نیز می گردد.
 صنایع چرمسازی جهت آهک زدایی پوست از سدیم متا بی سولفیت استفاده می شود.
در صنایع آبکاری جهت تصفیه فاضلاب حاوی یون کروم نیز کاربرد دارد.
متا بی سولفیت سدیم در صنعت داروسازی به عنوان یک احیا کننده مخصوصا در ساخت داروی استامینوفن، صنایع عکاسی و فیلم مورد استفاده قرار می گیرد.
به عنوان یک عامل سفیدکننده در تولید کرم نارگیل استفاده می‌شود.
نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 189 تاريخ : يکشنبه 21 فروردين 1401 ساعت: 16:55

لسیتین چیست و چه کاربردی دارد؟

لسیتین یک اصطلاح عمومی یونانی به معنای زرده تخم مرغ است. علت نامگذاری آن، وجود میزان فراوان این ماده در زرده تخم مرغ و همچنین کشف این ماده برای اولین بار در زرده تخم مرغ بوده است. در بافت های حیوانی و گیاهی که آمفیفیلی هستند وجود دارد و برای همگن سازی مخلوط های مایع و بازدارندگی مواد چسبنده استفاده می شود.

این ماده مخلوطی از دی گلیسرید اسیدهای چرب استئاریک، پالمیتیک و اولئیک با استر کولین اسید فسفریک است.

نقش لسیتین در تشکیل سلول های عصبی

درتشکیل سلول‌ها عصبی و ساختمان مغزی نقش بسیار مهمی دارد؛ لذا ممکن است مصرف کافی در دوران حاملگی هنگام تشکیل سیستم عصبی و مغز جنین مؤثر باشد. (افزایش هوش در بچه‌ها) LECITHIN ممکن است در کاهش حافظه نیز نقش پیش گیری‌کننده داشته باشد.

تاثیر لسیتین بر کیفیت گوشت و افزایش ایمنی

این ماده همراه ویتامین سی نقش مهمی در سوخت و ساز چربی‌های پوست دارد لذا در بهبود آکنه، سلامت و طراوت پوست و مو ممکن است مفید باشد. امروزه این ماده غذایی یک افزودنی ارزشمند در فراوری و تولید خوراک در صنایع بوده و تعداد کاربردهای آن در صنایع غذایی بسیار زیاد می باشد.

لسیتین های استاندارد و اصلاح شده دارای سطح فعال و امولسیون کننده هستند. لسیتین باعث افزایش ساخت امولسیون ها، سوسپانسیون ها و پراکندگی های پایه روغن می شود و این سیستم ها را تثبیت می کند.

لسیتین به دو شکل مایع و جامد وجود دارد. شکل مایع آن در شکلات، کیک، بیسکویت و مارگارین کاربرد دارد. شکل گرانولی لسیتین نیز کاربرد مکمل غذایی دارد و شکل پودری آن با محصولات پودری دیگر مثل بهبود دهنده های نان ترکیب می شود و قابل پخش در آب هستند.

کاربرد لسیتین مایع در شکلات

زمان افزودن لسیتین بسیار مهم و حیاتی است. یک قسمت باید در ابتدای کار افزوده شده و مابقی در آخر در تهیه شکلات این دستورالعمل از نفوذ لسیتین به درون ذرات کاکائو جلوگیری می کند.

در بعضی موارد مقدار کمی از لسیتین قبل از ریفاینر به مخلوط ترکیبات اضافه می شود تا به فرآیند نرم کردن کمک کند اما باقیمانده آن قبل از اتمام عملیات کونچ کردن، اضافه می شود این روش باعث ایجاد حداکثر سیالیت شکلات یا پوشش ترکیبی با حداقل محتوای چربی می شود.

از دیگر کاربردهای لسیتین مایع در شکلات

1- سبب جلوگیری از بلوم زدن شکلات می شود.

2-سبب کاهش ویسکوزیته مخلوط پودر كاكائو، شكر و كره كاكائو مي شود و کارکردن با مواد در کونچ بسیار راحت‌تر صورت می گیرد.

3-مصرف کره کاکائو و روغن جانشین کره کاکائو را کاهش می دهد.

لسیتین در صنعت

لسیتین مدتهاست که یک جز مهم از محصولات غذایی و غیر غذایی است و یکی از متنوع ترین و با ارزش ترین محصولات جانبی صنعتدانه های روغنی است. در غذاها، لسیتین حدود دوازده عملکرد را فراهم می کند، از جمله به عنوان یک امولسیون کننده، به عنوان یک ماده مرطوب کننده، برای کاهش ویسکوزیته، به عنوان عوامل آزاد کننده و برای کنترل تبلور.

لسیتین همچنین در بسیاری از کاربردهای صنعتی توابع را فراهم می کند.  صنعت لسیتین یک صنعت بالغ است، اما عوامل مختلفی در آن تأثیر گذاشته است.

اگرچه از نظر تاریخی سویا منبع اصلی لسیتین در سراسر جهان بوده است، به دلیل افزایش تقاضا برای لسیتین ارگانیسم اصلاح نشده ژنتیکی (GMO)، از جمله کلزا و آفتابگردان نیز استفاده می شود.

https://agency-huawi.niloblog.com/p/27/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C.html

اگرچه نشان داده شده است که لسیتین از سویای GMO معادل خطوط غیر GMO است، اما بازار اروپا لسیتین غیر GMO را ترجیح می دهد.

در طی چند دهه گذشته، لسیتین به عنوان ماده مغذی و مکمل غذایی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. علاوه بر این، کشف لیپوزوم ها ابزاری جدید و کارآمدتر برای تحویل دارو فراهم کرده است.

این فصل به بررسی صنعت لسیتین، تولید و خصوصیات محصولات تجاری، کنترل کیفیت و اصلاح آنها، و استفاده های غذایی و غیر غذایی می پردازد.

خرید لسیتین

نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 158 تاريخ : يکشنبه 21 فروردين 1401 ساعت: 16:51

خواص گلیسیرین برای پوست و مو و زیبایی
گلیسیرین از آن دسته از موادی است که مادربزرگ ها همیشه برای شادابی پوست و موی خود استفاده می کردند. تنها خاصیت استفاده از این روغن، مرطوب کردن پوست نیست و در بسیاری از محصولات سلامت و زیبایی پوست استفاده می شود. از گلیسیرین می توانید برای سلامت موها و ناخن های تان هم استفاده کنید. خرید کرم های گران‌قیمت را فراموش کنید و با کمی صبر و حوصله از مواد طبیعی برای درمان و زیبایی موهای خود استفاده کنید. نگران چرب شدن بیش از اندازه پوست و موی خود هم نباشید، گلیسیرین بدون اینکه باعث چربی زیاد شود، رطوبت کافی را به پوست می دهد.

گلیسیرین چیست؟

گلیسیرین یکی از همان موادی است که مادربزرگ ها همیشه برای شادابی و طراوت پوست و موی خود استفاده می کنند. این ماده نه تنها خاصیت مرطوب کنندگی بالایی دارد، بلکه پوست و موی شما را شفاف تر کرده و به آن شادابی و طراوت دو چندان می بخشد.
گلیسیرین (Glycerin) در واقع مایعی شفاف و فاقد بو می باشد که در اغلب چربی های طبیعی حیوانی و گیاهی یافت می شود. این چربی در بافت پوست نیز وجود دارد. همین نکته موجب شده است تا به صورت گسترده در تولید انواع صابون، کرم های مرطوب کننده، لوسیون بدن و به طور کلی محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد داشته باشد.

موارد استفاده از گلیسیرین

از گلیسیرین خالص در داروسازی استفاده می شود.
گلیسیرین برای تهیه لوسیون کرم های صورت به کار می رود. گلیسیرین رطوبت را در سطح پوست نگه می دارد.
از این ماده برای تهیه لوازم آرایشی نیز استفاده می شود. زیرا حلال خوبی است و باعث جذب رطوبت در سطح پوست می شود و پوست را نرم و چرب می کند.
گلیسیرین به صورت شیاف به عنوان ملین هیپراسموتیک و نرم‌کننده برای پیشگیری از یبوست استفاده می گردد.

خواص گلیسیرین برای پوست

پیشگیری از چین و چروک پوست
گلیسرین به دلیل خاصیت نرم‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی اش به خوبی می تواند از چین و چروک پوست پیشگیری کرده و پوست را نرم و جوان و شاداب نگه دارد. یک قاشق چای خوری گلیسیرین را با یک قاشق چای خوری روغن ویتامین E ترکیب کنید، صورت و گردن خود را با این ترکیب به آرامی ماساژ دهید. بعد از 15 دقیقه آبکشی کنید. هر شب قبل از خواب این کار را انجام دهید.

کاربردهای گلیسیرین

تولید صابون های شفاف
تولید محصولات آرایشی و بهداشتی
داروسازی
صنایع غذایی
ساخت مواد منفجره مثل نیترو گلیسیرین و دینامیت
روغن کاری ابزارها و تاسیسات فلزی
جلوگیری از یخ بستن جک های هیدرولیکی
بالا بردن ویسکوزیته مایعات

عوارض جانبی گلیسیرین

در صورت استفاده زیاد از گلیسیرین، ممکن است عوارض جانبی زیر را مشاهده کنید:
دهیدراسیون پوست
دهیدراسیون پوست، باعث خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست می شود.
آلرژی
واکنش های آلرژیک می تواند شامل بثورات، خارش، کهیر و قرمزی گردد.
آکنه
استفاده بیش از حد از گلیسیرین می تواند باعث ایجاد آکنه و عفونت شود.
نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 247 تاريخ : يکشنبه 21 فروردين 1401 ساعت: 16:41

اسید فسفریک در پزشکی
اسید فسفریک، H3PO4، یک اسید قوی است که معمولاً برای اهداف صنعتی استفاده می شود. از محلول های رقیق آن برای اسیدی شدن ادرار و به عنوان یک ماده کمکی برای از بین بردن بقایای نکروز استفاده شده است. در دندانپزشکی، ممکن است در سیمان های سیلیکات، و قبل از استفاده از انواع مختلف رزین، برای اچ مینا و سطح عاج استفاده شود. همچنین ممکن است به عنوان عامل پراکندگی در داروها استفاده شود. کاربرد اصلی اسید فسفریک در کودها است. در ادامه قصد داریم شما را با اسید فسفریک در پزشکی آشنا کنیم.

کاربرد فسفریک اسید در مواد غذایی

این ترکیب شیمیایی، یک اسید معدنی است که در گرید خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فسفریک اسید خوراکی، رایج ترین ماده شیمیایی افزودنی به انواع مواد غذایی است. مقادیر متفاوتی از این اسید، در سبد غذایی روزانه مردم وجود دارد. هدف اصلی افزودن این اسید معدنی به مواد غذایی، ایجاد طعم بهتر در آن‌ها می‌باشد. مصرف فسفریک اسید خوراکی بیش از حد مجاز، موجب کاهش تراکم مواد معدنی استخوان‌ها می‌شود؛ به همین دلیل است که متخصصان تغذیه هشدار می‌دهند تا در مصرف نوشابه‌های گازدار و انواع کیک و کلوچه دقت داشته باشید.

قبل از مصرف اسید فسفریک چه چیزی باید به پزشک خود بگویم؟

اگر به اسید فسفریک یا هر قسمت دیگری از فروکتوز، دکستروز و اسید فسفریک یا سایر داروها، غذاها یا مواد دیگر حساسیت دارید. در مورد آلرژی و علائمی که در شما بوجود آمده به پزشک خود بگویید.در مورد تمام داروهای خود (تجویز شده یا OTC، محصولات طبیعی، ویتامین ها) و مشکلات سلامتی به پزشک و داروساز خود بگویید. شما باید اطمینان حاصل کنید که مصرف فروکتوز، دکستروز و اسید فسفریک همراه با همه داروها و مشکلات سلامتی برای شما بی خطر است. بدون مشورت با پزشک، دوز دارو را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

هنگام مصرف اسید فسفریک برخی از مواردی که باید بدانم یا انجام دهم چیست؟
 

  • به تمام ارائه دهندگان خدمات پزشکی خود بگویید که اسید فسفریک مصرف می کنید. که این شامل پزشکان، پرستاران، داروسازان و دندانپزشکان است.
  • اگر قند خون بالا (دیابت) دارید، باید قند خون خود را کنترل کنید.
  • مارک های مختلف اسید فسفریک ممکن است برای استفاده در سنین مختلف کودکان باشد. قبل از دادن اسید فسفریک به کودک با پزشک صحبت کنید.
  • اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین شما باید در مورد مزایا و خطرات استفاده از اسید فسفریک در دوران بارداری اطلاع داشته باشید.
  • در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. شما باید در مورد هر گونه خطر برای کودک خود با پزشک مشورت کنید.
نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 243 تاريخ : يکشنبه 21 فروردين 1401 ساعت: 16:34

چگونگی مصرف قرص سدیم سیترات
ظرف حاوی دارو را خوب تکان دهید. این دارو را از طریق دهان، معمولاً 4 بار در روز یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. برای کمک به جلوگیری از اسهال و ناراحتی معده، آن را بعد از غذا میل کنید و دوز تجویز شده دارو را در یک لیوان کامل (4 تا 8 اونس یا 120 تا 240 میلی لیتر) آب سرد قبل از مصرف مخلوط کنید سپس مصرف کنید. از پزشک یا داروساز خود برای راهنمایی های بیشتر سؤال کنید.
 فرم مایع این دارو قبل از مصرف باید حداقل با 4 اونس (120 میلی لیتر) آب یا آب میوه مخلوط شود.
گذاشتن این مخلوط در یخچال قبل از نوشیدن ممکن است باعث بهبود طعم شود. بعد از مصرف این دارو، آب یا آب میوه بیشتری بنوشید، مگر اینکه به طور دیگری توسط پزشکتان هدایت شوید.
قرص سدیم سیترات را طبق نسخه مصرف کنید. دوز دارو را بدون تایید پزشک افزایش ندهید. به طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بیشترین تاثیر را از آن داشته باشید. برای کمک به یادآوری، هر روز آن را مصرف کنید.
ممکن است شما هنگام مصرف این دارو نیاز به آزمایش pH (اسیدیته) ادرار خود با استفاده از کاغذ مخصوص داشته باشید. pH به تعیین دوز مناسب کمک می کند. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

موارد منع مصرف داروی سدیم سیترات

  • به تاریخ انقضای داروی سدیم سیترات توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی سدیم سیترات را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • داروی سدیم سیترات را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی دارو را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

مهمترین اطلاعاتی که باید درباره سدیم سیترات بدانیم چیست؟

  • در صورت بروز بیماری شدید کلیوی، آسیب شدید قلبی (مانند حمله قبلی)، بیماری آدیسون (اختلال در غده آدرنال)، سطح بالای پتاسیم یا سدیم در خون شما یا اگر به کم آبی مبتلا هستید، نباید از این دارو استفاده کنید.
  • در صورت بروز مشکل در مری، معده یا روده، که بلع یا هضم قرص را برای شما دشوار می کند نباید از قرص سدیم سیترات استفاده کنید.
  • قبل از مصرف اسید سیتریک و سدیم سیترات، در مورد تمام بیماری های خود، به ویژه بیماری کلیوی، بیماری قلبی، فشار خون بالا، سابقه حمله قلبی، مشکلات ادراری، دیابت، تورم (ورم)، مشکلات ادرار، زخم معده یا اسهال مزمن (مانند کولیت اولسراتیو ، بیماری کرون) یا اگر رژیم غذایی کم نمکی دارید، به پزشک خود بگویید. همچنین در مورد تمام داروهای دیگری که استفاده می کنید، از جمله آنتی اسیدها، داروهای فشار خون یا قلب، یا یک داروی ادرارآور (قرص آب) به پزشک خود بگویید.

https://agency-huawi.niloblog.com/p/24/%D8%B3%D9%88%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%D9%88%D9%84-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%81%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%B6%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF.html

  • برای اطمینان از اینکه این دارو به وضعیت شما کمک می کند، ممکن است خون و ادرار شما اغلب آزمایش شود. همچنین ممکن است ضربان قلب شما با استفاده از الکتروکاردیوگرافی یا نوار قلب (که گاهی به آن EKG گفته می شود) برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی قلب بررسی شود. دستورالعمل های پزشک خود را با دقت دنبال کنید و قرارهای تعیین شده را از دست ندهید.
عوارض جانبی جدی قرص سدیم سیترات شامل بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن، تورم یا افزایش سریع وزن، درد عضلانی یا گرفتگی عضلات، ضربان قلب سریع یا آهسته، سردرگمی، یا تغییر خلق و خوی، مدفوع خونی، درد شدید معده، اسهال مداوم یا تشنج است که این فواید و مضرات تری سدیم سیترات است.
نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 150 تاريخ : يکشنبه 21 فروردين 1401 ساعت: 16:31

سوربیتول چیست و چه فواید و مضراتی دارد؟
سوربیتول نوعی کربوهیدرات متعلق به دسته ای از الکل های قندی به نام پلیول است که کاربردهای زیادی در صنعت مواد غذایی داشته و مصرف آن برای درمان برخی عارضه های سلامتی مفید می باشد.
این ماده معمولا برای حفظ رطوبت، شیرین کردن غذا و بهبود بافت به محصولات مختلف از جمله مواد غذایی بسته بندی شده، نوشیدنی ها و داروها اضافه می شود و به سلامت دهان و دندان، دستگاه گوارش و درمان یبوست کمک می کند.

اطلاعات دارویی سوربیتول

 سوربیتول یا گلوسیتول یک قند الکلی است که در بدن انسان به آهستگی متابولیزه می شود. سوربیتول به صورت پودر به عنوان ملین استفاده می شود. سوربیتول از کاهش گلوکز حاصل می شود، با جابه جایی گروه هیدروکسیل به جای گروه آلدهید. سوربیتول در آلو سیاه، سیب، گلابی و هلو وجود دارد.

موارد و مقدار مصرف

الف) تخلیه روده.
بزرگسالان و کودکان 12 ساله و بزرگتر:مقدار 120 میلی لیتر از محلول 30-25 درصد از راه رکتوم مصرف می شود.
کودکان 11-2 ساله:مقدار 60-30 میلی لیتر از محلول 30-25 درصد از راه رکتوم مصرف می شود.
ب) به عنوان داروی کمکی همراه با سدیم پلی استیرن سولفونات برای جلوگیری از یبوست.
مقدار 15 میلی لیتر از محلول 70 درصد از راه خوراکی تا بروز اسهال، مصرف می شود، و یا 100-20 میلی لیتر از محلول آن به عنوان حامل خوراکی همراه با رزین مصرف می شود.
راه دیگر، مصرف مقدار 120 میلی لیتر از محلول 30-25 درصد از راه رکتوم است.

مزایای پودر سوربیتول

پودر سوربیتول باعث خرابی دندان‌ها نمی‌شود و برای بیماران دیابتی خوب است. خواص آن‌ها باعث می‌شود که سوربیتول در خیلی محصولات دارای مواد مطلوب و مورد علاقه باشد که تحت شرایط خاصی از گلوکز به‌دست می‌آید.
قند حاصل از آن جزو قندهای الکلی و قند مخصوص بیماران دیابتی است و می‌تواند در محصولات صنایع پخت جهت بیماران دیابتی مورد استفاده قرار گیرد.
سوربیتول شیرین‌کننده‌ای است که به آسانی در آب حل می‌شود و در مقابل حرارت پخت ثبات دارد و چون جاذب رطوبتی است به‌عنوان یک نرم‌کننده بافت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
درجه شیرینی آن تقریباً نصف درجه شیرینی ساکارز است این ماده به‌عنوان یک شیرین‌کننده برای غذاهای افراد دیابتی و غذاهای کنسرو شده همچنین به‌عنوان یک نرم‌کننده و ماده‌ای که رطوبت را به خود جذب می‌کند در کنسروها استفاده می‌شود به‌طوری‌که این ماده به شکل شربتی با غلظت ۷۰% به مقدار ۵ تا ۱۵ درصد اضافه می‌شود.
سوربیتول به دو شکل وجود دارد. سوربیتول پودر شده جانشین ساکارز می‌شود و شربت سوربیتول جایگزین شربت گلوکز می‌شود. پودر سوربیتول به‌طور گسترده‌ای در شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌شود و از شربت گلوکز مشتق شده که خواص مختلفی دارد.

عوارض جانبی سوربیتول

خوشبختانه به نظر می رسد سوربیتول عوارض شایع چندانی ندارد، بیشترین گزارش های دریافتی مربوط به اسهال است که گاهی با گرفتگی و درد شکم یا حالت تهوع نیز همراه می باشد.
مصرف زیاد سوربیتول یا سایر الکل های قندی – به خصوص اگر عادت به مصرف منظم آن ها نداشته باشید – می تواند باعث نفخ و اسهال شود و برای برخی افراد نتایج ناخوشایندی به همراه داشته باشد اما این عارضه برای کسانی که از سوربیتول برای درمان یبوست استفاده می کنند مفید است.
ناگفته نماند سوربیتول بر خلاف برخی ملین ها که مصرف آن ها باعث عادت شده و نباید برای طولانی مدت استفاده شوند، یک ماده ملین کمتر خطرناک و غیر تحریک کننده محسوب می شود اما با توجه به این که با جذب مایعات به سمت روده بزرگ عمل می کند باید مطابق با دستور العمل درج شده روی آن مصرف شود.
با وجود عوارض جانبی بالقوه ذکر شده، طبق اعلام بسیاری از مقامات بهداشت جهانی از جمله سازمان غذا و دارو مصرف این ماده بی خطر است.
نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 171 تاريخ : يکشنبه 21 فروردين 1401 ساعت: 16:27

استفاده از زانتان گام در لوازم آرایشی بهداشتی
همانطور که قبلا هم گفتیم زانتان گام در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. یکی از مهم ترین موارد استفاده از این ماده در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی می باشد.

کاربرد زانتان گام در لوازم آرایشی

زانتان صمغ یک پلی ساکارید است که توسط باکتری Xanthomonas camprestris ساخته شده است. وقتی این باکتری در کشت حاوی کربوهیدرات ها قرار بگیرد، فرآیند تخمیر آغاز می شود و صمغ زانتان به عنوان محصول تولید می شود. پس از تشکیل گام، آن را جدا کرده، خشک می کنیم و به یک پودر ریز تبدیل می کنیم. کربوهیدرات های مورد استفاده در ساخت صمغ زانتان معمولاً از سویا، گندم یا ذرت حاصل می شوند.

۳ کاربرد مهم زانتان گام

کاربرد در محصولات غذایی
استفاده در محصولات مراقبت شخصی (صنایع آرایشی بهداشتی)
کاربرد در محصولات صنعتی
عوارض زانتان گام برای انسان
محصول شیمیایی مورد نظر از نظر سیالی شباهت بسیار زیادی به پلاستیک دارد. زانتان گام جزو مواد شیمیایی غیر سمی و بی خطر برای انسان محسوب می شود و از این ماده شیمیایی در صنایع غذایی استفاده می شود.
زمانی که زانتان گام آب را به خود جذب می کند، حالتی ژل مانند و لزج دارد. به همین علت زمانی مواد غذایی که حاوی این ترکیب شیمیایی هستند توسط انسان بلعیده می شود، در سیستم دستگاه گوارشی حالت ژل مانند پیدا می کند.
به همین علت این ترکیب شیمیایی قابل هضم نیست و دفع می شود. همچنین سرعت هضم مواد غذایی را به شدت کاهش می دهد.
Xanthan Gum Clear، یک گام درجه یک لوازم آرایشی و بهداشتی است که به ویژه برای محصولات آرایشی تخمیر شده است و تعداد میکرون پایین تر را به آن می دهد (80)، که منجر به فرمولاسیون های واضح تر و پایداری بهتر از گام های استاندارد Xanath می شود. گام به یک ضخیم کننده شفاف تبدیل می دهد که می تواند در محصولات بدون اضافه کردن رنگ استفاده شود. صمغ زانتان در استفاده از مواد آرایشی بسیارمناسب است زیرا به دلیل قابلیت غلیظ شدنش در برابر دما نیز بسیار پایدار و مقاوم می باشد.
فرمولاسیون ویژه با سهولت غلیظ می شود و به خوبی با سایر سورفاکتانت ها، امولسیفایرها، روغنهای اساسی، رایحه ها، رنگها ترکیب شده و به حالت تعلیق ذرات کمک می کند. قابلیت تعلیق ذرات، زانتان را به ویژه برای فرمولاسیون های لایه بردار مورد استفاده قرار می دهد.

مزایای استفاده از زانتان گام برای انسان

زانتان گام فواید و مزایای بسیار زیادی برای انسان دارد. به عنوان مثال: این ترکیب شیمیایی به درمان خشکی دهان کمک بسیار زیادی می کند. همچنین برای جلوگیری از رشد برخی از سرطان ‌ها، زانتان گام مورد استفاده قرار می گیرد.
از دیگر مزایای این ترکیب شیمیایی می توان به کاهش سطح کلسترول خون در بسیاری از افراد اشاره کرد.

خرید زانتان گام

صمغ زانتان از جمله مهمترین مواد کاربردی در گریدهای مختلف صنعتی، آزمایشگاهی و خوراکی می باشد و در بسیاری از صنایع همچون صنعت ساخت کاشی و سرامیک، صنایع غذایی، صنعت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، صنعت حفاری چاه نفت، صنعت کشاورزی، صنعت تولید انواع چسب، صنعت تولید دارو و … مورد استفاده قرار می گیرد.
برای خرید زانتان گام با کیفیت و بهداشتی می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و خرید خود را نهایی کنید.
نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 198 تاريخ : يکشنبه 21 فروردين 1401 ساعت: 16:20

دو اتیل هگزانول آزمایشگاهی
مایعی قهوه ای تیره با بویی خوشایند است. در آب نامحلول است و دانسیته ای کمتر از آب دارد . دمای فلش آن بین ۱۴۰-تا ۱۷۰ درجه فارنهایت است. این ماده الکلی نوع اول، هشت کربنه و کایرال محسوب می گردد.

خواص و ویژگی ها

محصول فوق در بیشتر حلال های آلی انحلال پذیر می باشد و در مقیاس بسیار زیاد جهت استفاده در صنایع مختلفی همچون حلال ها، طعم دهنده ها و رایحه ها کاربرد دارد. همچنین ماده ای پیشگام جهت تولید سایر مواد شیمیایی مانند نرم کننده ها و پلاستیک ها نیز می باشد. این ترکیب شیمیایی، یک حلال همه کاره است که دارای واکنش پذیری عالی به عنوان یک ماده شیمیایی می باشد. و یک الکل به حساب می آید
این ماده در آب انحلال پذیری خوبی ندارد و دارای چگالی ای پایین تر از آب است

صنایع مصرف ­کننده این حلال به ترتیب میزان مصرف

۱) صنایع شیمیایی : از کاربردهای این حلال، سنتز دی استر بیس ۲- اتیل هگزیل فتالات[۲] ، بیس ( ۲-اتیل هگزیل) آدیپات[۳]، سباکات ها[۴] ( مانند دی اکتیل سباکات[۵] و دی– ۲- اتیل هگزیل سباکات[۶] )، گلیسیدیل اتر[۷]  ( طی واکنش ۲-اتیل هگزانول با اپی کلروهیدرین[۸] و سدیم هیدروکسید تولید می شود و به عنوان یک رقیق کننده در رزین های اپوکسی کاربرد دارد )، اتوکسیلات ها[۹] ( از واکنش دو اتیل هگزانول و اتیلن اکسید حاصل می شود ) و تولید روان کننده های دی اکتیل فتالات[۱۰] است که در تولید فرآورده های پلی وینیل کلراید[۱۱] کاربرد دارند.
۲) صنعت رنگ : از آن به عنوان یک عامل توزیع کننده در خمیر کردن رنگ دانه ها استفاده می شود. ۲-اتیلوهگزیل متاکریلات که عنوان یک عامل فرم دهنده ی پوشش دهنده ها استفاده می شود، برگرفته از این حلال است.
۳)  صنعت پلاستیک : این حلال به عنوان یک عامل واسطه در تولید پلاستیسایزرها[۱۴] و پلیمرهای متراکم[۱۵] کاربرد دارد. هم چنین استرهای این حلال با دی کربوکسیلیک اسیدها[۱۶] به عنوان پلاستیسایزر برای سنتز رزین ها و لاستیک استفاده می شوند. براي مثال از واكنش دو اتيل هگزانول با فتاليك انيدريد ماده اي به نام دي اوكتيل فتالات يا به اختصار DOP‌ بدست مي آيد كه به عنوان پلاستيسايزر PVC‌ مورد استفاده قرار مي گيرد.

اتیل هگزانول در صنایع

در شیمی برای پلاستیک‌های وینیل

به راحتی مواد آلی را در خود حل می‌کند و به عنوان یک حلال با فراریت کم، شناخته می‌شود.
در صنعت چسب و مواد شیمیایی مهر و مومی از این ترکیب در جهت بازدارندگی از خوردگی استفاده می‌شود.
در سوخت‌ها و افزودنی‌های سوختی قابل استفاده است.
در افزودنی‌های رنگی و مواد پوششی به عنوان حلال

در مصالح ساختمانی

استفاده گسترده از این ماده در کشاورزی
استفاده در صنایع نساجی و محصولات چرمی
قابل کاربرد در روان کننده‌ها و گریس‌ها
نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 203 تاريخ : يکشنبه 21 فروردين 1401 ساعت: 16:11

6 کاربرد اساسی بوراکس
بوراکس اکنون در محصولات متنوع لباس شویی و تمیز کننده خانگی شامل تقویت کننده ترکیبات لباس شویی با برند mule team borax 20 و مایع دستشویی تقویت شده بوراکس به کار می رود. برخلاف نامش بوراتیم سفید کننده لباس شویی دارای بوراکس یا دیگر ترکیبات بورون نمی باشد. بوراکس همچنین در برخی فرمول های سفید کننده دندان وجود دارد. همچنین یک جز فعال در مورچه کش ها می باشد.

کاربردهای بوراکس

کاربردهای تجاری بوراکس، در طول چند دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این ترکیب به عنوان یک ماده فعال در پودر لباسشویی و محصولات پاک کننده خانگی استفاده می شود. کاربرد دیگر بوراکس در آزمایشگاه های شیمی و به عنوان یک ماده ضد حریق و بافر کننده pH است. از سایر کاربردهای بوراکس می توان به عاملی برای نرم کنندگی آب و همچنین جلوگیری کننده از پوسیدگی چوب اشاره نمود.
زمان که بوراکس در آب حل می شود، هیدرولیز شده و یک محلول قلیایی ملایم ایجاد کند که می توان از آن برای خنثی سازی اسیدها استفاده کرد. براکس می تواند در ترکیب با مواد قلیایی قوی برای تولید ترکیبات شیمیایی با pH پایین نیز استفاده شود. به بیان دیگر pH نسبتا ثابت بوراکس (تقریبا 9.2) این ماده شیمیایی را به یک عامل بافر کننده عالی برای محلول های دهیدراته تبدیل کرده است.
بوراکس بخشی از فرمولاسیون چسب نشاسته برای کاغذ و مقوای راه راه و یک عامل پپتیزه کننده در تولید چسب های کازئین و دکسترین است. این ترکیب با اتصال عرضی به گروه های هیدروکسیل مزدوج، چسبندگی و استحکام چسب را تا حد زیادی بهبود می بخشد.
بوراکس توانایی حل اکسیدهای فلزی را دارد و در بازیابی فلزاتی مانند برنج، مس، سرب و روی از سرباره ذوب مورد استفاده قرار می گیرد. در متالورژی آهن، بوراکس دکاهیدرات به عنوان شار برای جلوگیری از اکسیداسیون در سطح آهن مذاب استفاده می شود. در سایر فرآیندهای فلزکاری مانند جوشکاری و لحیم کاری، بوراکس برای پوشاندن سطوح فلزی استفاده می شود. این ترکیب با جلوگیری از تماس هوا و رطوبت از هرگونه اکسیداسیونی جلوگیری می کند؛ همچنین می تواند به عنوان یک ماده پاک کننده برای تمیز کردن سطح فلزات از زنگ زدگی و رسوب مورد استفاده قرار گیرد.

بوراکس به عنوان بافر PH عمل می کند

مقدار PH واقعی بوراکس در محدوده قلیایی قرار دارد؛ اگر این ماده به آب اضافه شود، PH محلول را تا حدود 8 تغییر می دهد (مقدار PH معمولی خنثی برابر 7 است). این مقدار PH نسبتاً قلیایی برای فرآیند تمیز کردن لباس ها بسیار مناسب است. زمانی که از کاربرد بوراکس به عنوان تنظیم کننده میزان PH بافر محلول عمل می کند، این مقدار برای محیط آب نیز ثابت نگه داشته می شود، حتی اگر در مراحل بعدی، شوینده های دیگری به محلول شستشو اضافه شود. این به آن معنا است که به راحتی می توانید لباس های خود را تمیز کنید.

کاربردهای سی ام سی

کربوکسی متیل سلولز یا سی ام سی یک پلیمر آلی است که از پلی ساکاریدهای طبیعی سنتز می شود. این ترکیب غیرسمی، تجدید پذیر، فراوان، زیست سازگار و زیست تخریب پذیر است. CMC در بسیاری از بخش های صنعتی از جمله فرآوری غذاها، تولید منسوجات، کاغذ، چسب، رنگ، داروسازی، لوازم بهداشتی و فرآوری نفت و مواد معدنی از ارزش بالایی برخوردار است. استفاده از سی ام سی به عنوان ضخیم کننده باعث می شود که مواد به طور مساوی در سراسر مخلوط  پراکنده شوند. این ترکیب به نگهداری مواد جامد در مایعات کمک کرده  و در واقع  به عنوان امولسیفایر عمل می کند.
با کنترل میزان سی ام سی، می توان طعم و احساس غذا یا دارو را در دهان و هنگام بلع به خوبی تنظیم نمود. سی ام سی، یک پلی الکترولیت خطی با ویژگی های آنیونی است. این ویژگی باعث می شود که در آب سرد و گرم به راحتی حل شود و محلول های شفاف و بی رنگ ایجاد کند. توجه به این نکته ضروری است که ویژگی های خاص CMC به شدت تحت تأثیرغلظت محلول، قدرت یونی و PH قرار می گیرد.

بوراکس در استخراج طلا

بوراکس جایگزین جیوه به عنوان روش ترجیهی برای استخراج طلا در تسهیلات معدنی در معدن کاری اندازه های کوچک است. روش به نام روش بوراکس نامیده می شود و در فیلیپین استفاده می شود. یک پلیمر لاستیک مانند گاهی به اسم flubber ، gluep می تواند توسط پیوند متقاطع پلی وینیل استات با بوراکس ساخته شود. ساختن چسب های بر پایه پلی وینیل استات مانند چسب Elmer s glue و بوراکس یک آزمایش معمولی آموزشی است.
نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 229 تاريخ : يکشنبه 21 فروردين 1401 ساعت: 16:07

آب اکسیژنه چیست؟
آب اکسیژنه (یا همان پراكسيد هيدروژن) ماده با خصوصيات و كاربردهاي متفاوت؛ این ماده در صنايع كاغذسازي، بهداشتي، دارويي، رنگ و صنايع مختلف ديگر كاربرد دارد و علت گستردگي كاربرد آن در صنایع مختلف، مربوط به خواص ویژه طبق جدول شماره 1 و غلظت هاي متفاوت اين ماده می باشد. این ماده شیمیائی در داخل کشور با گریدهای صنعتی و غذایی مختلف با درجه خلوص30% الی 70% بکار برده می شود.
آب اکسیژنه (یا همان پراكسيد هيدروژن) ماده ی است با خصوصيات و كاربردهاي متفاوت؛ این ماده در صنايع كاغذسازي، بهداشتي، دارويي، رنگ و صنايع مختلف ديگر كاربرد دارد و علت گستردگي كاربرد آن در صنایع مختلف، مربوط به خواص ویژه طبق جدول شماره 1 و غلظت هاي متفاوت اين ماده می باشد. این ماده شیمیائی در داخل کشور با گریدهای صنعتی و غذایی مختلف با درجه خلوص30% الی 70% بکار برده می شود.

روش تهیه آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید)

نزديك به 90% آب اكسيژنه توليدي در دنيا از روش اتواكسيداسيون آنتراكينون مي باشد. به عبارتی تمامي توليد تجاري اين ماده از طريق اتواکسيداسيون صورت مي گيرد و روش هاي ديگر تقریبا” منسوخ گرديده اند . به طور کلي مي توان گفت که اين واکنش بر طبق نمودار زير صورت مي گيرد:
در این روش آلکیل آنتراکینون در حضور کاتالیزور پالادیوم هیدروژنه شده و به آنتراهیدروکینون تبدیل می گردد این ماده نیز مجددا” در حضور اکسیژن هوا به آلکیل آنتراکینون و آب اکسیژنه تبدیل می شود.
در زیر تصویری شماتیک از یک کارخانه آب اکسیژنه به تصویر گذاشته شده است.

چگونه هیدروژن پراکسید حمل و ذخیره می شود؟

آب اکسیژنه باید در ظروف پلی اتیلن، فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم حمل شود. در ایران بسته بندی های یک هزار لیتری و بشکه های ۶۵ کیلویی موجود است که از جنس پلاستیک هستند.

مراحل فرایند آنتراکینون

در مرحله ی نخست فرایند، آنتراکینون به کمک پالادیوم به عنوان کاتالیزور (بر روی حامل ها به صورت توری و یا به صورت تعلیق) هیدروژن دار شده و به هیدروکینون تبدیل می گردد. واکنش در دمای تقریبا 40 درجه ی سانتی گراد و تحت فشار حدود 5 بار همراه با خنک کردن انجام می گیرد و به منظور جلوگیری از واکنش های جانبی فقط حدود 50 % هیدروژن دهی صورت می پذیرد.
اکسایش بعدی با هوا در دمای 30-80 درجه ی سانتی گراد و فشار 50 بار انجام می گیرد که در صورت لزوم این کار پس از جداسازی کاتالیزور و یک مرحله صاف کردن انجام خواهد شد. عمل فوق می تواند به طور هم جهت یا خلاف جهت در فرایندی تک مرحله ای یا چند مرحله ای صورت پذیرد.
محصول تشکیل شده در خلال اکسایش (در برج های ارتعاشی) توسط آب از مخلوط واکنش استخراج می گردد. بهره دهی استخراج حدود 98 درصد است. محلول های این ماده حاوی 15-35 درصد وزنی هستند که باید قبل از تغلیظ  (توسط تقطیر)، از ترکیبات آلی باقیمانده پاکسازی شوند.
به منظور جلوگیری از تجزیه محلول های این ماده، همیشه محلول های تجاری حاوی پایدار ساز هایی نظیر دی فسفات ها، عوامل کمپلکس کننده آلی یا ترکیبات قلع می باشند.
پس از جداسازی محصول، محلول کار باید خشک شده و توسط اکسید آلومینیوم فعال عاری از فراورده های جانبی گردد. این کار در یک مسیر فرعی انجام می پذیرد.
نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 226 تاريخ : يکشنبه 21 فروردين 1401 ساعت: 16:03

۵ نکته راجع به اسید سیتریک که هرگز نشنیده اید
فروش اسید سیتریک در طی دو دهه گذشته از کمتر 0.5 به بیش از 2 میلیون تن رسیده است. اسید سیتریک به طور طبیعی از میوه هایی مانند پرتقال، لیمو و لیمو ترش گرفته می شود. این اسید حداکثر 8٪ از وزن خشک میوه ها را شامل می شود. اسید سیتریک خواص زیادی دارد و برای بدن مفید است. به همین دلیل روزانه در محصولات زیادی از آن استفاده می شود اما شاید خیلی از شما از این موضوع بی خبرید که تقریبا در بیشتر موادی که مصرف میکنیم، اسید سیتریک وجود دارد. در این مقاله سعی داریم به مواردی از مهم ترین کاربردهای اسید سیتریک بپردازیم که تا بحال راجع به آنها اصلا نشنیده اید . پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
 اسید سیتریک یک ماده نگهدارنده، امولسیفایر، طعم دهنده و تسریع کننده است که به طور گسترده ای در بسیاری از صنایع به خصوص در مواد غذایی، آشامیدنی، دارویی، محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد. اسید سیتریک به طور گسترده در گونه های جانوری، گیاهان و میوه ها وجود دارد. این اسید بی رنگ، بی بو و بسیار محلول در آب است.

طرز تهیه اسید سیتریک

با وجود آن که می توان این محصول را در گرید خوراکی در غلظت های بالا در بسیاری از مرکبات یافت, اما استحصال آن در مقیاس تجاری و صنعتی به صرفه نیست. به علاوه در حال حاضر حجم تقاضایی که برای این ماده وجود دارد، بسیار دور از میزانی است که می توان از مرکبات بدست آورد. توانایی تولید محصول فوق از تخمیر گیاهان به عنوان یک محصول جانبی این متابولیسم برای اولین بار در سال 1917 توسط یک شیمی دان آمریکایی به نام James Currie کشف شد.
روش رایج تولید این محصول، کشت دادن کپکی با نام «اسپرژیل» روی شکر است. فرآیند جداسازی و ته نشینی سبب می شود کلسیم سیترات به دست آید. مطابق واکنش زیر، از واکنش کلسیم سیترات با آب، اسید سیتریک به همراه کلسیم هیدروکسید تولید می شود:
Ca3(C6H5O7)2 + 6H2O ——->3Ca (OH)2 + 2C6H8O7

کاربرد اسید سیتریک در تولید محصولات غذایی منجمد

همانطور که می دانید غذاهای منجمد شده بخش زیادی از نیاز روزانه خوراک اکثر مردم جهان را تشکیل داده اند. قطعاً سلامت و بهداشت این مواد در درجه اول اهمیت قرار دارند. اسید سیتریک این نیاز را به طور کامل مرتفع می کند. سیتریک اسید در صنایع غذایی محصولات منجمد شده به انواع سبزیجات، گوشت، میوه و ... افزوده می شود تا علاوه بر تنظیم اسیدیته محیط، فعالیت فلزات سمی را حذف کرده و از اکسیداسیون اسکوربیک اسید که به عنوان طعم دهنده به محصولات منجمد اضافه شده است، جلوگیری نماید. همچنین سیتریک اسید می تواند چربی موجود در این گونه محصولات را خنثی کند.

استفاده در نگهدارنده ها

از آنجا که جوهر لیمو یکی از اسیدهای خوراکی قوی است، غالب استفاده از آن به عنوان طعم دهنده و نگهدارنده مواد غذایی و نوشیدنی ها، به ویژه نوشابه و آب نبات است. نمک های سیترات فلزات مختلف برای رساندن مواد معدنی به شکل بیولوژیکی موجود در بسیاری از مکمل های غذایی استفاده می شوند. در هر صد گرم از این اسید 247 کیلوکالری انرژی وجود دارد. این ماده را به عنوان امولسیون کننده به بستنی اضافه می کنند.

اسید سیتریک در بستنی

بسیاری از میوه های بریده شده مانند سیب و یا آووکادو، هنگامی که مدتی در معرض هوا قرار می گیرند اکسید شده و به رنگ قهوه ای در می آیند. برای جلوگیری از اکسید شدن میوه ها (مانند سیب و آووکادو) آن را در مخلوطی از آب و سیتریک اسید غوطه ور می کنند.
برخی اوقات این اسید به عنوان یک مکمل غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از مواد مانند ویتامین ها برای جذب شدن به محیط اسیدی نیاز دارند، از این رو اسید مذکور می تواند بسیار مفید واقع شود.
از دیگر مزیت های آن را می توان امکان تولید به شکل پودری دانست که این موضوع سبب سهولت استفاده در غذاهای خشک می گردد citric acid هم چنین برای ایجاد یک محیط اسیدی و تسهیل در فرایند تولید پنیر استفاده می کنند.
نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 218 تاريخ : يکشنبه 21 فروردين 1401 ساعت: 15:58

اسید بوریک در صنایع غذایی
اسید بوریک در کمتر از 2٪ نمونه های غذایی مورد آزمایش قرار گرفت. گوانگ مینگ دیلی گزارش داد که تنها 1.9 درصد از نمونه های غذایی که توسط وزارت بهداشت مورد آزمایش قرار گرفته اسید بوریک داشتند. در مقاله ای ، مدیر کل بهداشت و درمان، گفت که این وزارتخانه بین سال های 2010 تا 2014 4701 نمونه مواد غذایی را آزمایش کرده است و از تعداد 90 نمونه غذا یا 1.9 درصد شامل آن بوده است. وی اضافه کرد که غذای مورد آزمایش شامل نودلهای زرد و برنج بلغور است. همچنین گفت که وزارتخانه همچنان به نظارت بر محصولات غذایی در بازار ادامه خواهد داد و اقداماتی را علیه واسطان صنایع غذایی که در تهیه غذا استفاده می کنند از اسید بوریک استفاده می کنند تا اطمینان حاصل شود که مواد غذایی برای مصرف مفید است. دکتر نور هشام گفت که اسید بوریک اغلب به عنوان یک آفت کش و نگهدارنده در صنایع چوب و مبلمان استفاده می شود. به طور گسترده ای در صنعت شیشه و صنعت پزشکی استفاده می شود. طبق قانون غذایی، استفاده از اسید بوریک به عنوان نگهدارنده غذا ممنوع است.افرادی که در این مورد تخلف کنند در بند 13 (1) قانون مجازات می شوند، و تا 10 سال زندان محکوم خواهند شد،و نیز جریمه نقدی میشوند و در برخی مواردی افراد هم مجازت میشوند و هم جریمه نقدی باید پرداخت نمایند.

کاربرد های اسید بوریک

* برای شستشوی ظروف و نگهداری مواد غذایی در زمان یونانیان باستان
* در انرژی اتمی برای کاهش شعله
* بهترین جذب‌کننده برای نوترون‌های آزاد در راکتور های هسته‌ای
* ماده اولیه برای تولید مواد شیمیایی مانند عنصر بور
* برای تولید محلول‌های ضدعفونی‌کننده، استریل چشمی و قطره گوش در پزشکی
* داروی گندزدا و ضدعفونی‌کننده در برش‌های سطحی و سوختگی‌ها
* یک ماده آنتی‌باکتریال در درمان انواع عفونت‌ها و آکنه‌ها
* کاهش رشد سلول‌های سرطانی (بالارفتن دوز مصرفی برابر است با تأثیر بیشتر)

روش تولید اسید بوریک

این ماده با واکنش بوراکس (سدیم تتربورات دکا هیدرات) با اسیدهای معدنی مانند اسید هیدروکلریک آماده می شود که واکنش آن را در زیر می توانید ببینید:
همچنین به عنوان محصول جانبی در واکنش هیدرولیز دی بوران با تری هالید بورن نیز تشکیل می شود:

منابع غذایی بور

بور یک ماده طبیعی در غذاهای مختلف است. مزایای آن برای سلامت انسان بسیار زیاد است و همچنین خواص آنتی اکسیدانی خاصی را از خود نشان می دهد. بور در سیب (با پوست و خام)، موز خام، بادام ها، بادام زمینی، آبجو، شراب، نان سفید غنی شده و برنج سفید وجود دارد. بوریک بخش مهمی از دنیای غذا را تشکیل می دهد و به منظور تقویت غذاهای فرآوری شده نیز به کار برده می شود.
از آنجایی که منابع غذایی طبیعی این ترکیب محدود هستند، بهتر است که مکمل های غذایی را طبق تجویز پزشک مصرف کرد.

کاربردها

هر چه بیشتر در مورد خواص سودمند اسید بوریک بیاموزیم، باز هم کم است. این ماده در طیف گسترده ای از محصولات مصرفی و صنعتی بکار می رود. که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم:

دارویی و آرایشی

یک ضد عفونی کننده خفیف و همچنین یک اسید ملایم است که مانع از رشد میکروارگانیسم ها در سطوح خارجی بدن می شود. معمولا در محلول های لنز تماس، ضدعفونی کننده های چشم، پودر بچه، داروهای ضد پیری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.
از کاربردهای مهم این اسید استفاده برای درمان عفونت های موجود در واژن است.
کاربرد بوریک اسید به عنوان آفت کش
از سال 1948 از بوریک اسید به عنوان آفت کش در کشاورزی استفاده می‌شود؛ زیرا قابلیت از بین بردن کک، موریانه، سوسک‌ها، حتی جلبک‌ها و قارچ‌ها را دارد. درمورد سوسک‌ها، مورچه‌ها و موجودات مشابه، اسید بوریک باعث ایجاد مسمومیت شکمی در آن‌ها می‌شود. بنابراین با توجه به مکانسیم عملکردش روی این موجودات، زمانی که به عنوان آفت کش استفاده می‌شودف به صورت طعمه در اختیار این ریز موجودات قرار می‌گیرد یا به صورت پودر خشک در محل مورد نظر و شکاف‌ها استفاده می‌شود تا با حرکت کردن حشرات، به پای‌شان بچسبد و حشره از این طریق در معرض اسید بوریک قرار بگیرد. تکرار این امر، در اثر 3 تا 10 روز باعث مرگ تدریجی حشرات بر اثر کم آبی و گرسنگی می‌شود. البته مکانیسم‌های آفت کشی با بوریک اسید، هنوز رضایت بخش نیست.
نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 169 تاريخ : يکشنبه 21 فروردين 1401 ساعت: 15:53

اکریلیک اسید و کاربردهای آن
اکریلیک اسید مایعی بی رنگ، شفاف، خورنده با بوی مشخص می باشد که به عنوان ساده ترین کربوکسیلیک اسید غیر اشباع شناخته می شود و شامل یک گروه وینیل است که مستقیما به انتهای کربوکسیلیک اسید وصل می شود. اسید اکریلیک با آب، الکل ها، اترها و کلروفرم مخلوط می شود. این اسید با الکل ها و اکنش داده و استر تشکیل می دهد که اکریلات نامیده می شوند. استرهای بزرگ تر پلیمرهایی نرم و منعطف می دهند که با افزایش وزن مولکولی الکل، به جامداتی موم گونه تبدیل می شوند. همچنان که وزن مولکولی مونومر افزایش می یابد، پلیمریزاسیون به نحو قابل ملاحظه ای کند تر می شود و درجه پلیمریزاسیون کمتری به دست می آید.
اسید اکریلیک و استرهای آن به راحتی با واکنش با پیوندهای دوگانه خود تشکیل پلی اکریلیک اسید و یا با سایر مونومرهای وینیلی (به عنوان مثال آکریل آمید، آکریلونیتریل، ترکیبات وینیل، استایرن و بوتادین) با هم ترکیب می شوند و هموپلیمر و کوپلیمر را تشکیل می دهند که پرکاربردترین آنها پلی متاکریلات ها هستند. اکریلیک اسید بسیار سریع پلیمریزه می شود و یک ماده جامد شیشه ای پدید می آورد. این پلیمر در کاربردهای پلاستیکی بسیاری به عنوان جاذب آب استفاده می شود.
خطرات اکریلیک اسید
از خطرات اکریلیک اسید سوختگی، خوردگی، خارش و سوزش پوست، چشم و مجاری تنفسی است. ریختن این ماده در چشم می‌تواند منجر به آسیب جدی به چشم شود که عموما این آسیب ها برگشت ناپذیر است. قرارگیری در معرض این ماده موجب ایجاد سرفه، خس خس، تنگی نفس، سردرد، حالت تهوع و استفراغ می‌شود. ارتباط مستقیم مقدار کمی از آن با پوست موجب سوختگی و ایجاد جوش در آینده در آن موضع می‌شود. قورت دادن این مایع منجر به سوختگی دهان، حلق، معده، اسهال، پایین آمدن فشار خون، خفگی و حتی مرگ می‌شود.

خواص فیزیکی اکریلیک اسید

 وزن ملکولی ۷۲
نقطه ی ذوب ۱۳.۵ درجه ی سانتی گراد
چگالی ۱.۰۴۵ گرم بر میلی لیتر
نقطه ی جوش ۱۴۱ درجه ی سانتی گراد
نقطه ی فلش ۶۸ درجه سانتی گراد
دمای بحرانی ۳۸۰ درجه ی سانتی گراد
فشار بحرانی ۵.۰۶ مگاپاسکال است.
به دلیل اینکه این مواد شیمیایی در بخش های مختلف، ازجمله محصولات آرایشی مانند لاک ناخن اکریلیک گرفته تا صنایع شیمیایی مختلف کاربرد دار

بازار خرید و فروش اکریلیک اسید

بازار این ماده در طول سال ها افزایش یافته است، زیرا این مواد شیمیایی در بخش های مختلف، از محصولات آرایشی مانند لاک ناخن اکریلیک گرفته تا صنایع شیمیایی مختلف کاربرد دارد. در استفاده از این ماده در جایگاه های مختلف نظر دانشمندان با یکدیگر فرق دارد، زیرا سازمان های بهداشتی در ایالات متحده، استفاده این ماده ی شیمیایی را در محصولات مختلف بررسی کرده اند. به طور سنتی، به عنوان مواد خام در تولید صنعتی استرها استفاده شده است.
این استرها مانند متیل اکریلات، اتیل آکریلات و غیره برای تهیه رزین های بر پایه حلال استفاده شده است اما با توجه به نگرانی های زیست محیطی، تولید آن ها متوقف شد. علاوه بر این، آکریلیک های توسعه یافته بر پایه ی آب کاربردهای گسترده ای از جمله در رنگ هایی با کاربرد خانگی و در سایر محصولات دیگر مانند نقاشی، کاغذ، چسب و واکس دارند. همین عوامل سبب رشد بازار این ترکیب در سال های پیش رو شده است

بازار خرید اکریلیک اسید

تخمین زده می‌شود که بازار جهانی فروش اکریلیک اسید در سال 2020 به 13.21 میلیارد دلار برسد. زنجیره تولید و استفاده از این ماده دارای طیف بسیار گسترده‌ای از شرکت‌ها و کارخانجات است. بیشتر تولید کنندگان این ماده، فروش را از طریق کانال‌های منطقه‌ای انجام می‌دهند. با این‌حال بیشتر خرید اسید اکریلیک در مناطق خاورمیانه و آسیا مرکزی از کانال تولیدکنندگان اروپایی صورت می‌گیرد.
بیشترین خرید این ماده از سوی واحدهای صنعتی تولیدکننده لوازم بهداشتی مانند پوشک و نواربهداشتی رخ می‌دهد. علت این امر قابلیت جذب بالای آب توسط این ماده است که در این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. با در نظر گرفتن این نوع مصرف و مصارف گسترده دیگر از این ماده، چین دارای بزرگترین بازار خرید این ماده در جهان محسوب می‌شود.
قیمت این ماده دارای یک فرآیند همگام‌سازی با قیمت پروپیلن است. به عبارتی دیگر با افزایش قیمت پروپیلن، دست شرکت‌های تولیدکننده برای افزایش قیمت اسید اکریلیک باز است. همچنین افزایش قیمت محصولاتی که در تولید آن از مشتقات این ماده استفاده می‌شود (مانند رنگ‌ها، پوشش‌دهنده‌ها و محصولات مراقبت شخصی و موارد دیگر) منجر به افزایش قیمت آن خواهد شد.
نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 206 تاريخ : يکشنبه 21 فروردين 1401 ساعت: 15:52

روش های تولید اسید استیک
در قرن هشتم جابربن حیان از طریق تقطیر سرکه، اسید استیک را از آن خارج کرد و هرمان کولب شیمیدان آلمانی در سال 1847 برای اولین بار این اسید را از طریق مواد معدنی توانست بسازد و استفاده از آن در شیمی به عهد باستان برمیگردد.
باکتری های مخمر سرکه تمایل شدیدی به تولید اسید استیک دارند، این باکتری های در مواد غذایی، آب و خاک یافت میشود و به طور طبیعی از میوه ها و غذاهای فاسد طی فرایند تخمیر تولید میشوند.
سرکه از میوه هایی نظیر سیب، انگور و دانه هایی مثل جو تولید میشود این مواد به دلیل داشتن نشاسته (جو) و قند و مواد الکلی (سیب، انگور) توسط باکتری های مخمر سرکه معرف به بچه سرکه تخمیر میشوند. سرکه معمولا دارای این اسید با وزن حجمی ۴ الی ۸ درصد می‌باشد.

روش‌های تولید صنعتی اسید اسیتیک

کربونیلاسیون متانول: در این روش متانول با مونوکسید کربن در فشارهای بالا (۲۰۰atm) واکنش داده و اسید استیک تولید می‌کند. این روش از سال ۱۹۲۰ ابداع شده‌است و به دلیل ارزان بودن متانول و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌است.
اکسیداسیون بوتان: از حرارت دادن بوتان با اکسیژن هوا در حضور یونهای فلزی منگنز، کبالت و کروم، پروکسید تولید می‌شود. پروکسید در اثر تجزیه اسید استیک ایجاد می‌کند.
{۲C_4HiO + CO_۲ → ۴CH_3COOH + 2H_۲O}
اکسیداسیون استالدئید: استالدئید در شرایط ملایم و در حضور کاتالیزورهای ساده فلزی مثل منگنز و کروم و… توسط اکسیژن هوا اکسید شده و اسید استیک تولید می‌کند.
{۲CH_3CHO + 2O_۲ → ۲CH_3COOH}
محصولات جانبی تولید شده در این واکنش مانند اسید فرمیک یا استات اتیل و… به دلیل داشتن نقطه جوش پایینتر از اسید استیک توسط تقطیر جداسازی می‌شوند. کاربرد اسید استیک به صورت سرکه به عنوان چاشنی غذا و تهیه انواع ترشی استفاده می‌شود. اسید استیک رقیق به عنوان افشانه برای از بین بردن قارچ های گیاهان استفاده می‌شود. اسید استیک گلاسیال در صنایع شیمیایی در تولید فیلم‌های عکاسی، تولید پلاستیک پلیاتیلن تریفتالات (PET) استفاده می‌شود. همچنین به عنوان ماده واسطه در تولید استات وینیل که ترکیب مهمی در تولید چسب و رنگ می‌باشد،

چطور با استیک اسید سرکه درست کنیم

برای اینکه بتوانید با استفاده از استیک اسید نسبت به ساخت سرکه اقدام کنید لازم است تا ابتدا به این نکته اشاره کنیم.
که در صورتی که طعم جوهر سرکه را چشیده باشید خواهید دید که طعمی ترش و همانند سرکه دارد از این رو می توان از خود استیک اسید به عنوان سرکه استفاده نمود.
برای ساخت جوهر سرکه میبایست متانول با مونوکسید کربن در فشارهای بالا واکنش داده تا اسیداستیک تولید شود.
استفاده از این روش برای تولید جوهر سرکه از سال 1920 رواج یافته و به دلیل ارزان بودن متانول در بازار مورد توجه بسیاری از افراد و صنایع واقع شده است.
به جهت کربن دار کردن متانول لازم است تا متانول و مونوکسید کربن با هم واکنش دهند تا در نهایت جوهر سرکه به وجود آید. لازم به ذکر است که مقدار زیادی از اسید استیک جهان از روش کربن دار کردن متانول تولید می شود.

تولید با روش  Chiyoda Crop

در حال حاضر شرکت های لایسنسور نسبتا زیادی دارای تکنولوژی فرایند تولید این اسید در مقیاس تجاری هستند. در زیر به عنوان نمونه فرایند مورد استفاده توسط کمپانی Chiyoda Crop. به عنوان آمده است.
به طور خلاصه در این فرایند, جریان خوراک اصلی متانول به دو جریان مجزا تقسیم می شود و در تماس با offgas خروجی از راکتور در برج جذب فشار بالا (7) و جریان گاز رقیق در برج, فشار پایین قرار می گیرد.
جریان کربن مونوکسید نیز فشرده شده و به راکتور تزریق می شود. راکتور مورد استفاده در این فرایند از نوع رایزر است و هیچ گونه بخش مکانیکی متحرکی ندارد. کاتالیست مورد استفاده در این طراحی نیز که با نام تجاری ACETICA catalyst شناخته می شود یک کاتالیست بر مبنای عنصر رادیوم است که بر روی یک ساپورت جامد سوار شده است.
جریان مایع خروجی از راکتور به یک فلش درام (2) هدایت می شود تا آنجا فرایند فلش بر روی آن انجام شود. استیک اسیدخام تبخیر شده به یک ستون دی هیدراسیون (3) فرستاده می شود تا آب همراه و هم چنین گازهای سبک از آن جدا شوند.
سپس جریان استیک اسید خشک به ستون نهایی (4) منتقل می شود تا در آنجا محصولات جانبی سنگین از آن جدا شوده و از پایین برج خارج شود.
محصول این ستون نیز به منظور حذف یون های I- از آن به ستون یون زدایی (5) فرستاده می شود. جریان بخار خروجی از بالای این ستون نیز به ستون جذب فشار پایین (8) برمی گردد تا مجددا در تماس با متانول قرار گیرد. هم چنین CO, متان و سایر محصولات جانبی سبک موجود در جریان بخار خروجی از برج های جذب و هم چنین محصولات جانبی سنگین خروجی از ستون نهایی (4) همگی به اسکروبر (9) فرستاده می شود.
نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 141 تاريخ : يکشنبه 21 فروردين 1401 ساعت: 15:46

معرفی اجزای اینورتر

 

اجزای اینورتر

اینورتر ها قسمتی از یک سیستم بزرگتر هستند که ولتاژ DC را به ولتاژ AC تبدیل می کنند. با استفاده از اینورتر ها می توان سرعت موتور را بدون کاهش قدرت و گشتاور کنترل کرد. اینورتر های بسیاری امروزه داخل بازار هستند که اجزای داخلی آنها اکثرا یکسان می باشند. در این مقاله سعی شده توضیحاتی مختصر پیرامون آشنایی با اجزای اینورتر داده شده است.

ترمز الکتروموتور

اینورتر ها دارای سه بخش کلی هستند : کنترل – مدار اصلی – منبع تغذیه

هر بخشی دارای اجزای جداگانه ای است : بخش کنترل تشکیل شده است از کی پد ، ترمینال برد و برد کنترل

کی پد از اصلی ترین قسمت کنترل است که امروزه اکثر کی پد ها دیجیتالی هستند. کی پد های دیجیتالی دو نوع می باشند : کی پد با صفحه نمایش LCD و کی پد با صفحه نمایش segment ، با کی پد ها میتوان سرعت را بالا و پایین کرد ، با کی پد ها می توان تنظیمات دستگاه را انجام داد و تست دستی را انجام داد یا پارامتر های اینورتر را تنظیم کرد و…

ترمینال برد : که همانطور که از نامش مشخص است میتوان عملیات کنترل را انجام داد اعمالی همچون : کم و زیاد کردن دور در درایو – فرمان دهی و جهت دهی به درایو – استارت زدن اینورتر یا متوقف نمودن آن – اعمال فرمان قطع و وصل به درایو ها و اضافه کردن سنسور به اینورتر. بر روی ترمینال برد ولوم هایی قرار دارند که هر کدام جهت عملی قرار گرفته اند برای مثال ولومی برای ورودی به شکل دیجیتال یا خروجی به صورت دیجیتال و همچنین ورودی و خروجی به صورت آنالوگ

برد کنترل : برد کنترل مسئولیت پردازش سیگنال های ورودی به اینورتر را بر عهده دارد و به زبان ساده برد کنترل مرکز اصلی و فرماندهی در اینورتر می باشد. برد پاور برای ترمز الکتروموتور که در حقیقت وظیفه تفکیک ولتاژهای بالا از پایین یا شناسایی سیگنالهای ورودی و تشخیص کیفیت آنها در مواقع حساس را دارد و از اجزای اینورتر می باشد.

مدار اصلی یا برد اصلی قطعه دیگری در اینورتر است که تبدیل های سخت و مهمی را انجام می دهد. در این قسمت ولتاژ AC به ولتاژ DC تبدیل می شود و یا بالعکس این عمل ک ه بوسیله سوئیچ های IGBT این تبدیلات صورت می گیرد. برد اصلی در حقیقت یکی از قطعاتی است که احتمال خرابی آن بسیار بالاست. و در شرایط نامناسب بیشترین آسیب به دستگاه می رسد.

کارت شبکه و یا کارت های ورودی و خروجی هم از اجزای جانبی اینورتر هستند که با وجود این کارت ها قابلیت های جدیدی به اینورتر اضافه می گردد که به دنبال آن در قیمت اینورتر تاثیر بسزایی دارد.

به طور کلی تمامی اینورتر از اجزای داخلی تقریبا یکسانی تشکیل شده اند وفقط از نظر فیزیکی و نوع توان با یکدیگر متفاوت می باشند. همچنین آشنایی با اجزای اینورتر کمکی به خریدار در زمان خرید اینورتر نمی کند اما این اطلاعات در زمان تعمیر اینورتر بسیار کار آمد می باشد.

اینورتر هوشمند در کنترل مصرف انرژی و افزایش بازده دستگاه بسیار موثر می باشند، این تکنولوژی با پایین آوردن مصرف انرژی و برق کمک شایانی به کاهش هزینه خانواده ها می کند که همین امر موجب رقابت خوبی بین دستگاههای دارای اینورتر هوشمند و فاقد این تکنولوژی می شود. از سوی دیگر کاهش مصرف برق باعث کاهش مشکلات محیط زیست نیز می شود.

اینورتر در حقیقت تکنولوژی به روزی است که در حال حاضر بیشتر در صنایع به کار برده می شود. و در حقیقت برای تبدیل جریان برق جهت کنترل نمودن ولتاژ و فرکانس می باشد. شرکت های تولید کننده لوازم خانگی برای افزایش عمر و کارایی بیشتر دستگاه های خود از انواع اینورتر در تولیدات خود استفاده می کنند از اواخر سال 2017 تمامی لوازم خانگی از تکنولوژی اینورتر هوشمند بهره گرفته اند.

نقش اینورتر هوشمند در لوازم خانگی

استفاده از اینورتر هوشمند در محصولات خانگی موجب گشته است تا تولید کنندگان این محصولات با تکیه بر مزایای این تکنولوژِی پیشرفته تمامی محصولات تولیدی خود را با گارانتی های 10 ساله به بازار عرضه کنند.

ماشین های لباسشویی

اینورتر های هوشمند علاوه بر کاهش موثر مصرف برق در وسایلی نظیر ماشین لباسشویی که علاوه برق از آب نیز استفاده می کند با اندازه گیری مقدار لباس ریخته شده در ماشین متناسب با میزان لباس ها از آب مصرفی را کنترل می کند که همین امر تاثیر بسزایی در کاهش مصرف آب می شود. همچنین با مدیریت درست برنامه های شستشو از کارکرد اضافی و مدیریت سرعت موتور در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می کنند.

یخچال و فریزر

اینورتر های هوشمند در یخچال و فریزر نیز عملکردی مثبت دارد به این صورت که در یخچال های تولید جدید از کمپرسور های دارای اینورتر هوشمند استفاده می شود.

این نوع از کمپرسور ها قادر به تولید سرما در هر شرایط محیطی می باشند به این معنی که با سنجیدن دمای بیرونی و داخلی یخچال مقدار نیاز برای تولید سرما را برآورد می کند. همچنین به واسطه اینورتر هوشمند موتور یخچال وارد مرحله کرا زیاد قرار نمیگیرد که همین امر موجب می شود صدای موتور یخچال بسیار پایین باشد همچنین باعث عملکرد بهتر موتور و مابقی قطعات مکانیکی و بالا رفتن عمر قطعات موتور یخچال می شود.

سیستم های تهویه مطبوع

در دستگاه های تهویه مطبوع برای کنترل دما و تولید هوای مناسب اینورتر اسمارت دما را به صورت مداوم کنترل می کند و بر اساس این کنترل میزان سرعت موتور را در یک بازه مشخص زیاد و کم می کند. با این روش مقدار روشن و خاموش شدن موتور کاهش پیدا می کند و مصرف انرژی کمتری صورت می گیرد تا محیط به دمای مطلوب برسد.

ماکروویو و استفاده از اینورتر هوشمند

اینورتر اسمارت در ماکروویو های جدید هم کاربرد اساسی دارد به این صورت که با کنترل نمودن پارامتر های مهم مقدار توان دستگاه برای عملکرد هایی مانند پخت و یخ زدایی یا گرم کردن تنظیم کند تا مصرف انرژی بهینه گردد.

الکرتروموتور یونیورسال

امروزه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی نیاز بشر به موتورهایی که صرفا با یک جریان AC یا DC شروع به کار می کنند بیشتر شده است و برای رفع این نیاز موتورهای یونیورسال طراحی و ساخته شد. الکتروموتور یونورسال هم با جریان AC و هم با جریان DC فعالیت می کنند. این نوع از الکتروموتورها بوسیله برق مستقیم و متناوب شروع به کار می کند و ساختار فیزیکی آن حدودا مثل موتور سری میباشد به این معنی که در موتورهای یونیورسال سیم پیچ میدان و آرمیچر در یک سری قرار گرفته اند.

اصول کارکرد موتورهای یونیورسال به این صورت است که زمانی که جریان DC یا AC وارد میدان سیم پیچی شده می شود هم در سیم پیچی میدان و هم سیم پیچی آرمیچر همزمان تغییر می کند و در نهایت یک نیروی مکانیکی بدون تغییر را ایجاد می کند.

الکتروموتورهای یونورسال از دو قسمت تشکیل شده اند :

1- قطب های مغناطیسی یا بالشتک ها

2- آرمیچرها

میدان مغناطیسی که توسط انواع ترمز الکتروموتور دو قطب های موتور تولید می شود برعکس موتورهای آسنکرون دوار نیست به این معنی که سیم پیچ آرمیچر و سیم پیچ قطب ها به صورت سری بسته شده اند و باعث می شود جریان ورودی پس از عبور از سیم پیچ ها یک میدان مغناطیسی تولید می کنند و این میدان مغناطیسی برای اینکه با آرمیچر ارتباط برقرار کند از کلکتور استفاده می شود در واقع کلکتور تیغه های مسی به شکل استوانه ای است که روی محور قرار گرفته است. موتورهای یونیورسال سرعت بالایی دارند و برای کنترل سرعت میتوان از یک مدار ترانزیستوری بهره برد .

انواع ترمز الکتروموتور

مزایای استفاده از موتورهای یونیورسال :

با ولتاژهای مستقیم و متناوب راه اندازی می شود

گشتاور و سرعت بالایی دارد

برای رسیدن به دور نهایی به زمان کمی نیاز دارد

و مهمترین مزیت این است که میتوان جریان AC را روی موتورهایی که دارای مشخصه هایی با جریان DC هستند به کار برد طراحی این نوع از موتورها بسیار کوچک و براحتی قابل دسترسی می باشد و در صنعت های خانگی مانند مخلوط کن و دیگر ابزارهای برقی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

معایب استفاده از موتورهای یونیورسال :

شرایط نگه داری و تعمیر موتورهای یونیورسال نسبتا سخت است چرا که در داخل این موتورها کموتاتور و زغال وجود دارد و این دو قطعه مصرفی بوده و در صورت رسیدن به مدت زمان تعویض این قطعات مجبور به تهیه و نصب قطعات جدید هستیم.

دستگاه تراش برای تراش کاری قطعات مختلف به سرعت های گوناگونی نیاز دارد گیربکس دستگاه تراش قطعه ای است که این سرعت های مختلف را برای ماشین تراش فراهم می کند. قدرت ایجاد شده توسط الکتروموتور از داخل گیربکس عبور می کند گیربکس دستگاه تراش شامل جعبه ای است که از چرخ دنده های متفاوتی تشکیل شده است این چرخ دنده ها دوران های مختلفی را بوجود می آورند.

هر قطعه متناسب با جنس خود به یک سرعتی برای تراش داده شدن نیاز دارد برای مثال آلمینیوم یا استیل یا فولاد هرکدام سرعت تراش دادنشان متفاوت از دیگری است. وظیفه اصلی گیربکس دستگاه تراش هدایت و کنترل سرعت نیروی تولید شده از ترمز الکتروموتور است. این گیربکس دارای چندین چرخ دنده بوده و با درگیر کردن چند چرخ دنده می تواند سرعت لازم دستگاه تراش را تنظیم نماید.

گیربکس از قطعات مهم و تاثیر گذار در کیفیت دستگاه تراش و ارتعاشات حاصل از کار آن می باشد. این ارتعاشات را می توان با انتخاب سرعتی مناسب و درست تا حد قبل قبولی کنترل کرد. ارتعاشات زمانی که کنترل شده باشند کیفیت تراش هم به همان نسبت بالا می رود.

گیربکس های دستگاه تراش شامل قطعاتی نظیر : شفت ، پمپ روغن ، چرخ دنده ، کلاچ ، ماهک ، انواع بلبرینگ ، کاسه نمد ، واشر و… می باشد. ماهک ها در گیربکس وظیفه جا به جایی دنده و چرخ دنده ها را برعهده دارند به طور واضح تر ماهک ها باید چرخ دنده ها را به راحتی بر روی شفت حرکت دهند و برای راحتی در این حرکت ها هر ماهک بوسیله یک اهرم که انتهای آن بیرون از گیربکس قرار دارد هدایت می شود.

به طور کلی اجزای گیربکس دستگاه تراش شامل بخش های زیر می گردد :

1- چرخ دنده های ثابت که باهم درگیر هستند و ارتباط آنها با هم قطع نمی شود.

2- چرخ دنده هایی که بوسله ماهک از بک سمت و چرخ دنده های مقابلش از طرف دیگر جفت می شوند.

3 – ماهک ها که وظیفه تغییر وضعیت چرخ دنده ها را برعهده دارند و توسط کابر دستگاه کنترل می شوند

4 – مجموعه کلاج گیربکس که شامل پدال ، سیم کلاج ، دیسک و صفحه می باشد که در هنگام تعویض دنده ها می بایست جهت جلوگیری از ضربه ناگهانی به دستگاه عمل کلاچ گیری انجام شود.

نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 130 تاريخ : پنجشنبه 18 فروردين 1401 ساعت: 16:19

عوامل انتخاب نوع پیچ

عوامل موثر انتخاب نوع پیچ

یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب نوع پیچ نوع کاربری و صنعتی است که پیچ و مهره در آن به کارگرفته می شود. برای اینکه بتوان پیچ مناسبی انتخاب کرد باید ابتدا تعیین کنید که ابزار نصب پیچ مورد نیاز شما ابزار مربوط به پیچ شش گوش است و یا استاد بولت، آلن، سر مته ای، ماشینی، پیچ چوب و …. اگر پیچ برای صنایع فلزی سنگین و فولاد انتخاب می شود گزینه پیش روی شما پیچ های شش گوش، آلن و استاد بولت ها هستند. در صنایع ساختمانی پیچ های شش گوش کلاس 10.9 ، 12.9 و شش گوش استحکام بالا ASTM A325, ASTM A490 همراه با مهره ها و رول بولت ها هستند که بیشترین استفاده را دارند.

پیچ

در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی پیچ نوک مته استاندارد ASTM A193 B7, B8, B16 هستند که کاربرد بسیار گسترده ای در اتصالات خطوط انتقال سیال برای اتصالات فلنج ها دارند. در صنعت آب و فاضلاب پیچ های شش گوش کلاس 8.8 و استاد بولت ها با آبکاری های مختلف هستند که کاربری وسیع دارند. در صنایع ماشین آلات پیچ های شش گوش کلاس 8.8 و 10.9 کاربرد فراوان دارند

انتخاب پیچ و مهره از نظر ابعاد

مهمترین فاکتور در انتخاب ابعاد پیچ و مهره بار وارده، تنش برشی، پیچش و محاسبات دینامیکی حرکت و ضربه می باشد. محاسبه بار وارده به سطح مقطع پیچ بسته به اینکه در خرپا استفاده میشود یا قاب، استفاده صرفا استاتیکی است یا دینامیکی، پیچ و مهره در معرض ضربه قرار دارند یا خیر، فرکانس اعمال بار یا ضربه به چه میزان است، رزونانس اتفاق می افتد یا خیر انجام می گیرد که یک پروسه کاملا مهندسی است.

توجه به استاندارد تولید در ساخت پیچ

استاندارد تولید پیچ ام دی اف و مهره ها تعیین کننده عواملی همچون: جنس پیچ و مهره، ابعاد گل پیچ، طول رزوه، گام پیچ، عمق رزوه ، متریال تشکیل دهنده پیچ و عملیات حرارتی و… می باشد. پس باید برای انتخاب استاندارد تولید پیچ سه فاکتور:کاربری پیچ، بار اعمالی و شرایط دمایی محیط توجه داشت.

همچنین نوع کاربری پیچ تعیین می کند که پیچ و مهره دنده ریز هستند یا درشت، نیم دنده هستند یا تمام دنده، گل ریز یا گل درشت که هر یک در استاندارد های مختلفی آورده شده اند. باراعمالی محاسبه شده با در نظر گرفتن ضریب اطمینان بسته به درجه اهمیت و امنیت می باشد و انتخاب تنش تسلیم، تنسایل، افزایش طول و غیره طبق جداول استاندارد های مختلف انتخاب می شود.

معمولا پیچ و مهره های استاندارد ASMT A320L7 برای کاربری تا دمای منفی 65 درجه سانتی گراد هم مناسب هستند. این در حالی است که بسیاری از استاندارد های تولید دیگر در این دما دچار شکست شده و بر اثر ضربه پیچ می شکند. پیچ و مهره استاندارد A453 مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارد و ضریب انبساط آن تحت حرارت کم بوده و برای استفاده در شرایط بسیار گرم کوره ها، موتورخانه ها و غیره مناسب است. علاوه بر آن استاندارد تولید پیچ بکسی و مهره مشخص کننده جنس و متریال بکار رفته در آن از فولاد کم کربن، پر کربن، فولاد هواخور، استنلس استیل، تیتانیوم و … نیز می باشد.

نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 111 تاريخ : پنجشنبه 18 فروردين 1401 ساعت: 16:18

خبرنامه

عضویت

نام کاربري :
رمز عبور :